Przemoc domowa dotykająca dzieci w wieku wczesnoszkolnym - Sposoby reagowania, procedury działania, wskazówki do rozmowy z pokrzywdzonym dzieckiem

Temat numeru Otwarty dostęp

We współczesnym świecie, w którym pozorna anonimowość i idąca za nią bezkarność stają się wyzwalaczami agresywnych zachowań, zjawiska przemocy są na porządku dziennym. Każdy może być uczestnikiem relacji opartych na przemocy, gdyż zdaniem Jerzego Mellibrudy, psychologa społecznego i biznesu, spotykając się z nią, zawsze odgrywamy jedną z trzech ról: ofiary, sprawcy lub świadka.

Chcesz lepiej poznać ten temat? Zapraszamy na II Ogólnopolski Kongres Nauczycieli, Opiekunów i Pedagogów – Emocje i Zdrowie Psychiczne Dziecka!

REKLAMA

Konsekwencji związanych z tym aspektem jest tak dużo, że niemożliwe będzie określenie ich wszystkich w jednej publikacji, warto jednak podjąć próbę choć wstępnego wyjaśnienia tych zagadnień. Trudno jednoznacznie określić, czym jest przemoc. Faktem jest, że nie jest ona nowym zjawiskiem w społeczeństwie. W przypadku zachowań agresywnych ludzie niewiele różnią się od zwierząt, które wykorzystując swoją siłę, zdobywają teren lub pożywienie. Jednak ludzie jako istoty myślące raczej potrafią stwierdzić, co jest dobre, a co złe. 

Rodzaje przemocy domowej wobec dzieci w wieku wczesnoszkolnym 

Potrzeby dziecka determinują cele wychowawcze, a ich prawidłowe rozpoznanie wspiera pełne zrozumienie procesów wychowawczych. Ważnym elementem wychowania i nauczania dziecka jest zaspokajanie i wzbogacanie jego potrzeb, co powoduje, że rodzina, szkoła, placówka wychowawcza stają się dla dziecka przyjaznym otoczeniem. Istnieją dwie grupy potrzeb: uwarunkowane biologicznie oraz uwarunkowane sferą psychiczną. Obie są ważne w perspektywie rozwoju człowieka. 

Co więcej, organizowanie właściwych warunków do realizacji swoich potrzeb przez dorosłych, uczy dzieci akceptowalnych społecznie metod odpowiadania na własne emocje i potrzeby. Deprywacja potrzeb, przede wszystkim emocjonalnych (np. brak bliskości, akceptacji, uznania), może nieść ze sobą wycofanie, zaburzenia poznawcze oraz rozwojowe.

J. Rusaczyk wyróżnia cztery podstawowe rodzaje przemocy stosowanej wobec dzieci: 

  • przemoc fizyczna – opiera się na każdym intencjonalnym użyciu siły fizycznej, które skutkuje bólem fizycznym oraz potencjalnymi urazami u dziecka. Może ona przybrać formę czynną, która charakteryzuje się bezpośrednim atakiem fizycznym na dziecko, lub formę bierną – w postaci różnych zakazów, które wywołują ból u dziecka (np. zakaz załatwiania potrzeb fizjologicznych); 
  • przemoc psychiczna (emocjonalna) – cechuje się możliwością braku występowania przemocy fizycznej, choć zazwyczaj obie te formy się łączą. Przemoc psychiczna łączy wszystkie zachowania destrukcyjne wobec godności dziecka, związane z emocjonalnym zaniedbywaniem oraz odrzuceniem, a także powoduje lub wzmaga ryzyko wystąpienia poczucia bezwartościowości, bycia niechcianym oraz niekochanym; 
  • prz...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy