Podstawa programowa dla klas I–III po zmianach – między oczekiwaniami a rzeczywistością

Strefa nauczyciela

Ministerstwo Edukacji Narodowej, na którego czele stoi Minister Edukacji Narodowej, rządzi się własnymi prawami, które jednak rzutują na pracę wszystkich instytucji oświatowych. Zmiany personalne na stanowisku Ministra Edukacji bardzo często wiążą się ze zmianami w systemie edukacji. Nie inaczej było i tym razem, przy okazji objęcia stanowiska Ministra Edukacji Narodowej przez nowego kandydata. I choć zapowiadano szereg zmian w podstawach programowych, ich tzw. odchudzanie w przypadku klas I–III – na zapowiedziach się skończyło, co jest dosyć rozczarowującym posunięciem. Zacznijmy jednak od tego, czego jako nauczyciele oczekiwalibyśmy po wprowadzanych zmianach, a co w rzeczywistości się dokonało.

Od piętnastu lat jestem nauczycielem edukacji wczesnoszkolnej oraz wychowawcą świetlicy szkolnej. W swojej pracy niejednokrotnie miałam okazję obserwować zmiany wynikające z pojawiających się trendów nauczania, odkryć naukowych czy też zmian zachodzących w otaczającym nas świecie. System edukacji pozostawał jednak taki sam i trwał cały czas w dobrze nam wszystkim znanym systemie pruskim, z którym mamy do czynienia do dziś. Choć starano się wprowadzać pewne ulepszenia w podstawach programowych – nie odzwierciedlały one realnych potrzeb uczniów. Tak jest i tym razem w przypadku edukacji wczesnoszkolnej. Ujednolicona podstawa programowa dla I etapu kształcenia daje uczniowi aż trzy lata na opanowanie wszystkich umiejętności przewidzianych w podstawie, jednak niektóre z owych umiejętności wymagają przetasowania. 

REKLAMA

Treści nauczania w podstawie programowej

Treści nauczania zawarte w podstawie programowej są bardzo liczne. 
Na przykład w edukacji polonistycznej mamy do czynienia z formami wypowiedzi takimi jak ogłoszenie, zaproszenie, podziękowanie, kartka z życzeniami, opowiadanie, list, notatka, opis postaci, kartka z pamiętnika. 
Te liczne formy wypowiedzi przeważnie mają swoją kumulację pod koniec klasy drugiej i w klasie trzeciej, co stanowi dosyć dużą trudność w zapamiętaniu wszystkich zasad pisowni owych form i nastręcza wielu zmartwień uczniom najmłodszych klas. Nie inaczej wyglądają treści matematyczne, które niekiedy są czymś abstrakcyjnym dla uczniów, ponieważ nie są oni w stanie dokonać pewnych obliczeń, gdyż ich mózgi nie są na to jeszcze gotowe, co potwierdzają najnowsze odkrycia naukowe z dziedziny neurodydaktyki. To tylko dwa przykłady, ale z pewnością można podać ich więcej, jednak temat tekstu dotyczy wprowadzonych zmian w podstawie programowej, zatem przyjrzyjmy im się bliżej. 

Głośna zmiana – rezygnacja z zadań domowych

Najgłośniejszą zmianą wprowadzoną w roku szkolnym 2024/2025 jest rezygnacja z zadań domowych. Zmiana ta budziła wiele kontrowersji, skłaniała do wielu dyskusji wśród rodziców, nauczycieli i...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy