Nauczyciel, który traktuje rodziców jako partnerów w podejmowanych wobec uczniów działaniach, który jest otwarty na wymianę informacji z rodzicami, a także na wspólne planowanie oraz realizowanie działań, postrzegany jest przez rodziców jako ktoś, komu mogą zaufać, do kogo mogą się zwrócić z każdym pytaniem dotyczącym ich dziecka, kto nie odgrywa roli nauczyciela-urzędnika, ale dla kogo ich dziecko jest osobą ważną, o której rozwój chce dbać.
REKLAMA
Warto więc, by nauczyciele, oprócz nabywania kompetencji, które pozwalają im efektywnie pracować z uczniami, nabywali również te, które są istotne podczas współpracy z rodzicami uczniów i dzięki którym współpraca z innymi dorosłymi jest bardziej satysfakcjonująca dla obu stron oraz ma pozytywny wpływ na funkcjonowanie dzieci.
Efektywne zebranie z rodzicami
Zaproszenie rodziców do wspólnego działania odbywa się zazwyczaj podczas zebrań określanych niekiedy mianem wywiadówek. Co zatem może zrobić nauczyciel, aby spotkania z rodzicami były przyjemnie i żeby zarówno nauczyciele, jak i rodzice chętnie w nich uczestniczyli? Jakie podjąć kroki, by nie były to tylko spotkania informacyjne, ale by była to przestrzeń spotykania się świadomych dorosłych, dla których rozwój dzieci jest najważniejszy?
Pierwszą ważną sprawą jest zadbanie o to, by rodzice w szkole i w klasie, w której odbywają się spotkania, czuli się bezpiecznie i dobrze. I nie chodzi tylko o bezpieczeństwo fizyczne, ale o poczucie, że szkoła nie jest instytucją, do której każ...