Organizacja pracy z uczniem z ADHD

Pracownia neurodydaktyki

Nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi, znana powszechnie jako ADHD (attention deficit hyperactivity disorder), określa według klasyfikacji ICD-10 zaburzenie hiperkinetyczne, które przejawia się trudnościami w koncentracji uwagi, nadmierną impulsywnością i nadruchliwością. I choć cechy te mogą wydawać się dość powszechne i naturalnie występujące u małych dzieci, to jednak ważnym wyznacznikiem tego zaburzenia jest fakt, że mają one względnie trwały charakter 
(co najmniej sześć miesięcy) i znacznie utrudniają prawidłowe funkcjonowanie. Mimo że od pierwszego opisania części objawów „wadliwej kontroli moralnej”, bo tak określił to angielski pediatra Georg Still, minęło ponad sto lat, a nasza wiedza w tym zakresie znacznie się poszerzyła – i choć ewoluowało podejście do tego zagadnienia, gdyż w najnowszej wersji medycznej klasyfikacji ICD-11 nie znajdziemy już określenia ADHD 
(zostało ono zastąpione określeniem „zaburzenia hiperkinetyczne”),
a w 1998 r. American Medical Association Scientific Council oświadczyła, że nadpobudliwość psychoruchowa z deficytem uwagi jest jednym z najlepiej przebadanych zaburzeń w medycynie – to jednak zorganizowanie i realizowanie procesu edukacyjno-wychowawczego z uczniem przejawiającym te cechy będzie stanowiło wyzwanie dla wielu nauczycieli.

Aby pełniej zrozumieć i efektywniej wdrażać sposoby pracy z dziećmi, u których dostrzega się zespół hiperkinetyczny, warto przytoczyć kilka faktów:

REKLAMA

  • Ocenia się, że zespół hiperkinetyczny występuje u około 10% dzieci i około 5–7% dorosłych.
  • U chłopców częściej występuje on z przewagą nadruchliwości i z tego powodu jest u nich częściej rozpoznawany niż u dziewcząt, u których zazwyczaj dochodzi do zaburzeń koncentracji.
  • Szacuje się, że u około 35–70% dzieci objawy będą także utrzymywały się w dorosłości.
  • Rozpoznanie zespołu hiperkinetycznego stawia się na podstawie obecności kryteriów diagnostycznych, które obejmują: nadruchliwość, impulsywność i zaburzenia koncentracji uwagi.
  • Objawy muszą pojawić się nie później niż do siódmego roku życia, a ich nasilenie powinno powodować wyraźne trudności w funkcjonowaniu dziecka (w klasyfikacji DSM-V przesunięto ten wiek na jedenasty rok życia).
  • Ważnym elementem diagnozy jest wykluczenie chorób i zaburzeń mogących mieć podobne objawy.
  • U dzieci, u których można zaobserwować tiki, ryzyko wystąpienia zespołu hiperkinetycznego zwiększa się do około 50%.
  • Najsilniejszym czynnikiem predysponującym do wystąpienia zaburzenia jest występowanie objawów zespołu hiperkinetycznego w najbliższej rodzinie.

Termin „ADHD” jest często nadużywany i wykorzystywany do określania nadruchliwych dzieci i młodzieży sprawiających trudności wychowawcze, utrudniających prowadzenie zajęć albo takich, które swoim zachowaniem stanowią zagrożenie dla siebie i innych. Czy s...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy