Założenia metody Montessori

wsparciem dla neuroróżnorodności

Otwarty dostęp Pracownia neurodydaktyki

„Pomóż mi, a zrobię to sam” – zdanie, które wypowiedziało kiedyś dziecko do Marii Montessori, można uznać za streszczenie i jednocześnie główną myśl stworzonego przez nią systemu wychowawczego, nazywanego „metodą Montessori”. Jest ono także spójne z podstawowym założeniem i celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej uczniom w przedszkolach, szkołach i placówkach. Zgodnie z jej definicją zawartą w rozporządzeniu dotyczącym organizowania i udzielania pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej, polega ona na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży w celu rozwijania ich potencjału rozwojowego oraz pełnego i aktywnego uczestnictwa w życiu społeczności edukacyjnej.

Założenia metody Marii Montessori


Maria Montessori oparła swój system na założeniach tzw. ruchu „nowego wychowania”, które przeciwstawiało się tradycyjnemu organizowaniu szkoły i procesu edukacyjnego w ogóle, sformułowanemu przez niemieckiego filozofa, psychologa i pedagoga Johanna Friedricha Herbarta (żyjącego na przełomie XVIII i XIX stulecia).
W tabeli poniżej znajduje się porównanie głównych założeń obu systemów. 
Włoska lekarka Maria Montessori w centrum swojej metody postawiła dziecko, poznanie jego indywidualnego profilu rozwoju, potrzeb, aktywności i zainteresowań, a co za tym idzie – stworzenie odpowiednich, czyli adekwatnych do rozpoznanych potrzeb, warunków rozwoju. W bogatej literaturze opisującej szczegółowo stworzony przez nią system można jednak wyróżnić trzy główne obszary, które powodują, że jego zastosowanie jest możliwe nie tylko na różnych etapach edukacyjnych, ale także w pracy z uczniami ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnościami.

REKLAMA


Obszar pierwszy: aktywność


Maria Montessori, jako absolwentka studiów medycznych, zwracała szczególną uwagę na biologiczny aspekt funkcjonowania człowieka. Twierdziła, że aktywność jest naturalną potrzebą dziecka i ważnym czynnikiem, wręcz fundamentem jego rozwoju. Aktywność, jako cecha każdego żywego organizmu, pozwala zaobserwować postępy w jego rozwoju, a w wypadku ich braku stwierdzić zaburzenia czy nieprawidłowości i podjąć działania wspierające lub korygujące. Warto zwrócić uwagę, że aktywność służy budowaniu osobowości, dążeniu do samodzielności, niezależności, rozwijania posiadanego potencjału. Pomaga także w poszukiwaniu i rozwijaniu zainteresowań. Z czasem może także świadczyć o pojawiających się uzdolnieniach. Aktywność powinna być zatem stałym elementem procesu dydaktycznego i wychowawczego.
Szczególną rolę w rozwoju każdego człowieka odgrywają procesy kształtowania się osobowości oraz umysłu. Duże znaczenie dla obu tych procesów...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy