W swojej pracy od kilku lat codziennie mogę obserwować i wdrażać techniki i strategie ułatwiające realizację zadań nauczycielskich i uczniowskich. Opisane rozwiązania zostały wybrane pod kątem ich funkcjonalności oraz efektywności w naszym systemie edukacyjnym. Mam nadzieję, że lista ta wzbogaci Państwa wiedzę lub też odświeży pomysły, zapomniane w natłoku innych obowiązków.
REKLAMA
Tworzenie grup za pomocą kolorowych naklejek. Szykując się do zadań zespołowych, wystarczy oznaczyć ławki bądź krzesełka uczniów różnokolorowymi naklejkami bądź karteczkami. W ten sposób usprawnimy proces reorganizacji grupy. Pozostawienie naklejek o odpowiednim kolorze pozwala na zaoszczędzenie czasu na pytania, unikanie chaosu oraz wielokrotnego powtarzania przydziału, szczególnie gdy prace zespołowe są ważną częścią pracy klasowej oraz gdy często zmieniamy ich skład. W Holandii i Finlandii zespoły klasowe zmieniają się dosyć często, mniej więcej co miesiąc, a wyboru dokonuje nauczyciel, często wieszając listy z nazwiskami i nowymi miejscami na tablicy klasowej (cały rok szkolny uczniowie pracują w grupach, tylko kilka zajęć w tygodniu skupia się na pracy indywidualnej). Wybranie nowych drużyn jest też okazją do zmiany organizacji pracy oraz wyglądu sali.
Jak jeszcze moglibyśmy tworzyć grupy?
Możemy stworzyć tablicę, na której narysujemy kształt sali z najważniejszymi jej elementami (szafy, biurko nauczyciela – o ile nie zmieniają one swojego położenia – itd.). Nazwiska lub imiona uczniów zapisujemy na plastikowych korkach od butelek. Do korków przyklejamy rzepy lub magnesy i ustawiamy je na tablicy według naszego pomysłu.
Jeśli nie zależy nam na konkretnie przydzielonych miejscach, a tylko na stworzeniu grup, możemy wrzucać korki do kolorowych słoików lub pudełek po żywności. Wdrażając rutynowe strategie, oszczędzamy czas i zapewniamy uczniom poczucie sprawczości, odpowiedzialności i bezpieczeństwa. Każdy uczeń po kilku próbach będzie wiedział, że po wejściu do klasy samodzielnie ma sprawdzić, do której grupy został przydzielony.
Wyznaczenie ucznia, który danego dnia będzie odpowiadał na pytania rówieśników. Zawsze byłam wielką fanką wykorzystywania potencjału osób z trudnościami w uc...