Organizacja czasu i przestrzeni oraz zarządzanie zasobami zespołu klasowego fundamentem efektywnej pracy

Strefa nauczyciela

Niniejszy zbiór technik i rozwiązań powstał na bazie zróżnicowanych doświadczeń zawodowych oraz w nawiązaniu do artykułu z jednej
z nauczycielskich stron internetowych, które często odwiedzam w poszukiwaniu inspiracji: buzzfeed.com. Zapraszam do lektury! 

W swojej pracy od kilku lat codziennie mogę obserwować i wdrażać techniki i strategie ułatwiające realizację zadań nauczycielskich i uczniowskich. Opisane rozwiązania zostały wybrane pod kątem ich funkcjonalności oraz efektywności w naszym systemie edukacyjnym. Mam nadzieję, że lista ta wzbogaci Państwa wiedzę lub też odświeży pomysły, zapomniane w natłoku innych obowiązków.

REKLAMA

Tworzenie grup za pomocą kolorowych naklejek. Szykując się do zadań zespołowych, wystarczy oznaczyć ławki bądź krzesełka uczniów różnokolorowymi naklejkami bądź karteczkami. W ten sposób usprawnimy proces reorganizacji grupy. Pozostawienie naklejek o odpowiednim kolorze pozwala na zaoszczędzenie czasu na pytania, unikanie chaosu oraz wielokrotnego powtarzania przydziału, szczególnie gdy prace zespołowe są ważną częścią pracy klasowej oraz gdy często zmieniamy ich skład. W Holandii i Finlandii zespoły klasowe zmieniają się dosyć często, mniej więcej co miesiąc, a wyboru dokonuje nauczyciel, często wieszając listy z nazwiskami i nowymi miejscami na tablicy klasowej (cały rok szkolny uczniowie pracują w grupach, tylko kilka zajęć w tygodniu skupia się na pracy indywidualnej). Wybranie nowych drużyn jest też okazją do zmiany organizacji pracy oraz wyglądu sali.

Jak jeszcze moglibyśmy tworzyć grupy?

Możemy stworzyć tablicę, na której narysujemy kształt sali z najważniejszymi jej elementami (szafy, biurko nauczyciela – o ile nie zmieniają one swojego położenia – itd.). Nazwiska lub imiona uczniów zapisujemy na plastikowych korkach od butelek. Do korków przyklejamy rzepy lub magnesy i ustawiamy je na tablicy według naszego pomysłu.

Jeśli nie zależy nam na konkretnie przydzielonych miejscach, a tylko na stworzeniu grup, możemy wrzucać korki do kolorowych słoików lub pudełek po żywności. Wdrażając rutynowe strategie, oszczędzamy czas i zapewniamy uczniom poczucie sprawczości, odpowiedzialności i bezpieczeństwa. Każdy uczeń po kilku próbach będzie wiedział, że po wejściu do klasy samodzielnie ma sprawdzić, do której grupy został przydzielony.

Wyznaczenie ucznia, który danego dnia będzie odpowiadał na pytania rówieśników. Zawsze byłam wielką fanką wykorzystywania potencjału osób z trudnościami w uc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
107 numerów archiwalnych
160 scenariuszy zajęć
40 autorów – specjalistów
Życie Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy