Jak możemy mierzyć postępy naszych uczniów?
Jest dostępna ogromna ilość materiałów, możemy wśród nich wyróżnić naklejki, tablice motywacyjne, rozmowy z rodzicami i opiekunami, raporty pisemne. W tych wszystkich działaniach to my, osoby dorosłe, tworzymy coś dla dzieci. A co się stanie, jeśli odwrócimy te proporcje? Jeżeli to uczniowie będą sami dla siebie tworzyli swoje autorskie materiały, które pomogą im w odkrywaniu swoich postępów w różnych dziedzinach edukacji? W tym artykule przedstawię właśnie takie działania, które uczniowie będą mogli podjąć sami lub przy współpracy z nauczycielem i klasą w celu zwiększenia motywacji.
POLECAMY
Czym są mapa i zeszyt postępów?
To wizualna oraz symboliczna interpretacja tego, co udało się osiągnąć uczniom oraz tego, co im się uda po zakończeniu danego roku szkolnego lub określonego etapu. Dla każdego ucznia mapa będzie nieco inna, ale każda z nich zapewnia indywidualizację i jednocześnie wspiera kreatywność. Możemy też powiedzieć, że mapa postępów to plakat lub rysunek, na którym uczniowie zaznaczają w określonych polach swoją drogę do realizacji danego celu. Takim celem może być na przykład opanowanie liczenia do 20, proste działania arytmetyczne, zapamiętanie kilku zasad pisowni podanych słów, dobre zachowanie w klasie i na lekcjach.
Zaznaczanie wykonania określonych czynności na danych polach może odbywać się na wspólnej mapie postępów dla całej klasy. Wtedy wszyscy uczniowie mają jeden cel. I w określony sposób mogą monitorować swoje postępy.
W podobny sposób działa drugie narzędzie, którym jest zeszyt postępów. Jest to prywatny zbiór pomniejszych map postępów, inny dla każdego ucznia. Zeszyt postępów może być nawet 16-kartkowy. Do niego uczniowie wklejają swoje mniejsze mapy postępów, które są indywidualne. W ten sposób można pracować wieloetapowo. Każdy uczeń ma swój zeszyt postępów i może pracować indywidualnie nad swoimi postępami na lekcjach oraz w domu. A w klasie uczniowie prac...