Eko Ekipa, cz. 4. Z Matką Naturą za rękę – po szlakach, nie po śmieciach!

Zajęcia na czasie

Wakacyjne wędrówki potrafią zachwycić i zasmucić – zwłaszcza, gdy ścieżki prowadzą przez las pełen śmieci. W nowym scenariuszu Eko Ekipy ruszamy w teren z konkretną misją: uczymy dzieci, jak szanować przyrodę i bezpiecznie wędrować szlakiem, zostawiając po sobie tylko dobre wspomnienia. Czas zamienić słowa w czyny – i plecaki wypełnić mądrze!

Witaj, Eko Ekipo!

Niezwykle mi miło, że po wakacyjnej przerwie wracamy do scenariuszy o ekologii. Moją jeszcze większą radość budzi fakt, że tematyka ochrony środowiska jest wciąż żywa. Niestety urlop spędzony w lesie uświadomił mi, że nadal dużo w tym temacie jest do zrobienia, ponieważ ludzie nie szanują otaczającej ich przyrody. Wierzę, że to właśnie dzięki zajęciom przeprowadzanym w najmłodszych klasach szkół podstawowych sprawimy, że dbanie o środowisko naturalne będzie czymś oczywistym dla naszych podopiecznych. Bo czy nie tak to powinno wyglądać, że z natury o środowisko i przyrodę troszczymy się jak o własny dom? Przecież to nasze wspólne miejsce bytowania, w którym wszyscy mieszkamy. A zatem tak jak w domu, tak i w plenerze wszyscy powinniśmy po sobie sprzątać i dbać o porządek w otaczającej nas wspólnej przestrzeni. Taka właśnie nauka będzie płynęła z tego scenariusza zajęć z Eko Ekipą.

POLECAMY

Przygotowanie – nauczyciele

Zainspirowany wakacyjnymi podróżami po górach i lasach pozwolę sobie w tym scenariuszu na lekkie zejście ze szlaku głównego, jaki wyznaczony został przeze mnie Eko Ekipie. Nie oznacza to, że zajmiemy się inną tematyką – o, co to, to nie. W poprzednich scenariuszach omówiliśmy już podstawowe zagadnienia związane z ekologią i ochroną środowiska, takie jak: Ziemia – nasz przegrzany dom, Segregujesz – świat ratujesz oraz Woda – życie, które należy chronić. Tym razem zajęcia postanowiłem oprzeć na letnich wspomnieniach z przygód, których po okresie wakacyjnym raczej nie powinno brakować wśród podopiecznych. Założyłem również, że jesień także umożliwi dłuższe wypady poza betonowe bloki. Dlatego postaram się przygotować naszych podopiecznych do takich właśnie wyjść. Uważam, że niezwykle istotną umiejętnością jest zachowanie się na szlaku, posiadanie wiedzy o tym, co można, a czego nie wolno w lesie oraz jak należy się odpowiednio przygotować do takich pieszych wędrówek.

Słowem wyjaśnienia dodam, że tak jak poprzednie zajęcia z cyklu Eko Ekipa, tak i poniższe zostanie przeprowadzone metodą storytellingu. Wciąż głęboko wierzę, że ten sposób przekazywania wiedzy jest wyjątkowo przystępny dla naszych odbiorców. Co więcej, pozwala im na dalsze, już samodzielne przekazywanie zdobytej tutaj wiedzy. Tak jak i poprzednie, tak ten scenariusz również zawiera propozycję ćwiczeń – zarówno ruchowych, jak i pobudzających kreatywność. Emocje towarzyszące tym zajęciom sprawią, że omawiane zagadnienia i płynące z nich nauki na długo pozostaną w pamięci uczniów, przez co z łatwością i niemalże odruchowo będą z nich korzystać n...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy