Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

3 października 2019

NR 49 (Październik 2019)

Magnesy w edukacji

0 25

Są w różnych kształtach. Mniejsze. Większe. Kolorowe lub czarno-białe. Pomagają w biurach wielu pracownikom. Dzięki nim pamiętamy o najważniejszych rzeczach. Bardzo dobrze sprawdzają się na metalowych powierzchniach, dzięki czemu mogą spełniać nie tylko swoją funkcję, ale mogą być też ozdobą. Magnesy, bo o nich mowa, dają wiele różnych możliwości do zastosowania nie tylko w domu, ale i w szkole.
 

Aby pomyśleć o tym, jak można wykorzystać magnesy w szkole, zacznijmy od tego, jak najczęściej wykorzystuje się je w biurze. Te małe, niepozorne pomoce biurowe pomagają w: organizowaniu notatek, pamiętaniu o najważniejszych wydarzeniach, układaniu przestrzennym różnych notatek na karteczkach i nie tylko. W taki też sposób mogą pomóc w edukacji i wzmacnianiu kreatywności uczniów.


Dlaczego magnesy?


Odpowiedzi na to pytanie jest wiele. Przede wszystkim pokazujemy uczniom, że w bardzo dobry sposób można korzystać z prostych rzeczy, które są w otoczeniu. Nie musimy cały czas koncentrować się tylko na zasobach internetowych. Mimo tego, że w swojej pracy korzystam codziennie z nowoczesnych technologii, to jestem zdania, że warto czasem wrócić do rzeczy analogowych i oderwać się od wirtualnej rzeczywistości.
Prowadzenie różnych zajęć w edukacji wczesnoszkolnej z użyciem magnesów ma wiele plusów. Przede jest proste do zrobienia, nie wymaga dodatkowego przygotowania materiałów, z magnesów można korzystać wielokrotnie. Dodatkowo istotne jest to, że zakupione magnesy można wykorzystać na wielu zajęciach.

Jeśli szukamy jeszcze innych możliwości, które są w swoim działaniu podobne do magnesów, to powinniśmy sprawdzić: taśmy magnetyczne, folie magnetyczne, arkusze magnetyczne lub ramki magnetyczne. Te wszystkie elementy pozwolą na lepszą prezentację danego materiału ucznia. Będą wspierały przystępną wizualnie prezentację prac wytworzonych przez uczniów. Dodatkowym plusem jest fakt, że te elementy można wykorzystać z różnymi klasami, a nie tylko z jedną.


Środki ostrożności


Może wydawać się, że skoro uczniowie będą pracowali z magnesami i nie są one tak niebezpieczne jak nożyczki, dlatego nie potrzeba żadnych dodatkowych środków ostrożności. Jednak dobrze jest opowiedzieć uczniom o kilku najważniejszych zasadach dotyczących postępowania z magnesami.

Zwróćmy uwagę na to, czy magnesy mają jakieś ostre krawędzie. Jeśli tak, dajmy młodszym uczniom do pracy magnesy okrągłe lub takie, które są w jakiś sposób ochronione. Sprawdźmy także, z czego składają się magnesy. Jeśli magnesy mają szklaną powierzchnię, to musimy wziąć pod uwagę to, że mogą się rozbić lub uszkodzić podczas przypadkowego upadku. Dlatego też wybierzmy magnesy bez szklanych elementów. Jeśli mamy taką możliwość, weźmy także pod uwagę jakość wykonania magnesów. Najczęściej te najtańsze mają nieprzyjemny zapach lub też mogą się szybciej zniszczyć. Warto także zwrócić uwagę uczniom, aby nie rzucali magnesami i sprawdzali dokładnie, czy magnes został przyczepiony do tablicy.


Wprowadzenie magnesów


Istnieje wiele ćwiczeń i zabaw, które możemy przeprowadzić z użyciem magnesów. Poniżej przedstawiam kilka różnych ćwiczeń, które możemy dopasować do wieku i możliwości uczniów. Przede wszystkim zwróćmy uwagę na to, jak możemy wprowadzić korzystanie z magnesów. Możemy stworzyć z tego całą osobną grę, biorąc pod uwagę elementy grywalizacji. O ile oczywiście uczniowie 
są na to przygotowani i ich emocje są też na to gotowe. Dlatego zamiast od razu pokazywać uczniom magnesy, zróbmy z tego zabawę. Mamy w tym celu kilka możliwości:

  • Wybieramy kilku chętnych uczniów. Przywołujemy ich bliżej do siebie i zawiązujemy im oczy. Pozostali uczniowie nie mogą podpowiadać i są zupełnie cicho. Wybrana grupa uczniów dostaje kilka magnesów do ręki. Ich zadaniem jest rozpoznać, co znajduje się w ich dłoniach tylko po dotyku. Jeśli jest im trudno zgadnąć, co się tam znajduje, to mogą zadawać pytania pozostałym uczniom. Pytania powinny być tak sformułowane, że odpowiedź na nie to: „tak”, „nie”, „nie wiem”. Po kilku rundach takich pytań ochotnicy starają się odgadnąć, co jest przedmiotem zgadywania.
  • Przygotowujemy dla uczniów kilka podpowiedzi. Zadaniem uczniów jest zgadnięcie, co jest tematem lekcji. Podpowiedzi mogą być następujące. „Są to małe przedmioty w różnych kształtach, często znajdują się na tablicach oraz na lodówkach w domach. Pomagają w tym, aby nie zapomnieć o różnych ważnych wydarzeniach.”
  • Rysujemy fragmenty magnesu na tablicy w powiększeniu. Ważne jest, żebyśmy nie rysowali stałego kształtu od razu, tylko rysowali go kreska po kresce tak, aby uczniowie mogli zgadnąć, co rysunek przedstawia.

Przykładowe zabawy i gry


Istnieje wiele możliwości na wykorzystanie magnesów w edukacji wczesno-szkolnej.


Praca z tekstem


To podejście sprawdza się bardzo dobrze, gdy dzieci znają już dany tekst. Każdy z uczniów przygotowuje sobie mały rysunek, wielkości magnesu, tak, aby móc go nakleić przy pomocy taśmy klejącej na magnes. Rysunek jest związany z postaciami w tekście. Każde dziecko ma swój obrazek na magnesie. Zadaniem dzieci jest podejście do tablicy i ułożenie swojego magnesu w trakcie czytanej przez nas historii. Każde dziecko słucha uważnie, a kiedy usłyszy swój fragment, podchodzi do tablicy i przyczepia do niej magnes. W tym zadaniu ważna jest odpowiednia kolejność ułożonych magnesów oraz współpraca między uczniami.
 

W innej możliwości do tego ćwiczenia prosimy uczniów, aby zamknęli oczy, a następnie zamieniamy kolejność magnesów na tablicy. Zadaniem uczniów jest odgadnięcie, które magnesy zostały zamienione. Następnie uczniowie pracują i zmieniają kolejność tak, aby każdy magnes wrócił na swoje miejsce w danym tekście lub historyjce. 

Praca w grupie


Każda grupa wymyśla swoją krótką historyjkę. Następnie uczniowie rysują symbole związane z historią i przyklejają je do magnesów przy użyciu taśmy klejącej. Każda z grup prezentuje swoją historyjkę, ale w taki sposób, że na początku uczniowie przyczepiają do tablicy magnesy. Reszta osób w klasie stara się zgadnąć, jaka to może być historyjka. Zachęcamy pozostałych uczniów do wymyślenia co najmniej trzech różnych historyjek. Następnie autorzy historyjki ją prezentują. Podczas przedstawiania pokazują także palcem na określone magnesy. W ten sposób każda z grup prezentuje pozostałym osobom swoją wersję historyjki z magnesami.

Możemy do tego zadania dodać jeszcze szerszy kontekst. Co możemy zrobić? Zamieszczamy wszystkie magnesy uczniów na jednej tablicy i mieszamy je. Zadaniem każdej z grup jest odnalezienie magnesów związanych ze swoją historią i zabranie ich do ławki.


Prezentacja


Pokazujemy uczniom magnes (lub magnesy), a następnie pytamy, w jaki sposób można go (lub ich) użyć w życiu codziennym. Zbieramy różne odpowiedzi uczniów, dyskutujemy o tym, które odpowiedzi są bardziej popularne od innych i dlaczego tak jest.


Liczenie


Możemy wykorzystać także magnesy zamiast patyczków do liczenia. W zasadzie wszystkie działania arytmetyczne w edukacji wczesnoszkolnej możemy przedstawić przy pomocy magnesów. Gdy dzieci pracują w parach lub grupach – będą używały magnesów mniejszych. Gdy zaś my prezentujemy daną część materiału – powinniśmy używać magnesów odpowiednio dużych.


Ćwiczenia pamięciowe


Magnesów możemy użyć przy poznawaniu kolorów oraz liczb czy piosenek w edukacji językowej. Magnesy naturalne występują w różnych kolorach i zapewne mamy ich w klasie na tyle dużo, że można policzyć z uczniami do dziesięciu lub do dwudziestu. Takie rozwiązanie jest też bardzo dobre dla rodziców, do pracy z uczniami w domu. Możemy zachęcić rodziców do takiej prostej aktywności z dziećmi po zajęciach w szkole. Będzie to też ciekawa forma powtórki materiału.


Zabawy plastyczne i konstrukcyjne


W tej dziedzinie magnesy sprawdzą się bardzo dobrze w wielu różnych zastosowaniach. Oto kilka przykładów: 

  • Kolaż. Uczniowie mogą stworzyć kolaż na dowolnie wybrany temat, w którym jednym z elementów będą magnesy. Wystarczy wtedy, że w trakcie projektowania takiego kolażu uczniowie położą na kartce papieru dany magnez, a następnie resztę kartki zagospodarują na swój wymarzony sposób. Po skończeniu pracy okaże się, że po zabraniu magnesów zostały tam puste pola. W ten sposób, przykładając kartkę do tablicy, a następnie układając w odpowiednim miejscu magnesy, uzyskujemy dwa efekty. Po pierwsze praca jest przyczepiona do tablicy i na pewno nie spadnie. Po drugie magnesy stanowią część pracy. A to dodatkowy walor wizualny.
  • Magnesy mogą stanowić także większą część pracy. Jeśli damy naszym uczniom do dyspozycji magnesy o różnych kształtach, kolorach, fakturach, to mogą one stanowić samodzielną pracę. Uczniowie mogą wtedy korzystać z małej metalowej tabliczki jako swojego rodzaju kartki papieru, i na niej układać różne magnesy. Część mogą dorysować odpowiednimi kolorowymi markerami do tablic suchościeralnych. W zależności od tego, ile magnesów będą mieli uczniowie do dyspozycji oraz jakie będą ich kształty i faktury, prace plastyczne przygotowane w ten sposób mogą być bardzo zaskakujące. Aby efekt pracy został z uczniami na dłużej, mogą także wykonać zdjęcia takich prac, aby w przyszłoś...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy