becnie w edukacji wczesnoszkolnej nauczyciele mogą odczuwać czasem przesyt różnych nowych technologii, możliwości, dróg rozwoju uczniów, szkoleń i wskazówek, którymi mogą podążać. Oczywiście, większość z tych wymienionych elementów jest bardzo ważna, ponieważ pozwala pomagać uczniom w ich edukacji i czynić to w sposób zrównoważony i przyjemny. Co jednak można zrobić, jeśli chce się wesprzeć edukację uczniów w mniejszych blokach czasowych? Z jakiej propozycji narzędzia może skorzystać nauczyciel, aby było to coś krótkiego, energetycznego, możliwego do wykorzystania także w rzeczywistości domowej? Z pomocą przyjdzie lista 5/10/15.
Po raz pierwszy spotkałam się z nią na jednym z blogów o charakterze lifestyle. Jego autorka pisała o tym, że doradzono jej, aby wykorzystywała swój czas efektywnie. Do tego celu stworzyła wyżej wspomnianą listę, która miała za zadanie pomóc jej w bardziej świadomym i efektywnym zarządzaniu czasem oraz różnymi zadniami. Po bliższym zapoznaniu się z tym narzędziem uznałam, że z powodzeniem można wykorzystać je w edukacji wczesnoszkolnej, zakładając oczywiście drobne modyfikacje i dopasowanie pomysłu do danej klasy czy uczniów.
POLECAMY
Czym jest lista?
Oryginalnie jest to zwykła kartka papieru podzielona na kilka kolumn, w których wpisuje się różnego rodzaju drobne zadania, które można wykonać, biorąc pod uwagę czas wykonania zadania. Zaznaczone na niej zostały trzy granice czasu – to znaczy 5, 10 i 15 minut. Zadaniem autora jest wymyślenie i wpisanie w odpowiednie rubryki tabeli takich aktywności, które zajmują określony czas. Wtedy, gdy nadarzy się okazja na 10 minut przerwy, od razu po sięgnięciu do listy można wiedzieć, jakie zadanie można wykonać.

Jak ją wykorzystać w edukacji wczesnoszkolnej?
Wielu nauczycieli może zastanawiać się, jak wykorzystać to narzędzie do pracy z uczniami w szkole. Musimy wziąć pod uwagę wiek uczniów oraz ich gotowość do wykonywania pewnych czynności, ale ogólne założenia dotyczące wykorzystania listy w edukacji wczesnoszkolnej mogą być przedstawione w następujących ćwiczeniach:
Ćwiczenie 1
Prosimy uczniów, aby opowiedzieli nam o tym, co lubią robić, kiedy mają trochę wolnego...