Żyjemy w świecie, w którym potrzebujemy bliskości, poczucia bezpieczeństwa czy przyjaźni. Jesteśmy osobami społecznymi i inni ludzie pomagają nam osiągnąć cele, które sobie wyznaczyliśmy. Nie udałoby się tego zrobić bez komunikacji interpersonalnej. W związku z tym można uznać, że jakiekolwiek nieporozumienia często są efektem prowadzenie nieefektywnej komunikacji.
Komunikacja jest podstawą w budowaniu relacji uczeń – nauczyciel w szkole. Powinna być ona prowadzona jak najskuteczniej, tak żeby możliwe stało się zrealizowanie postawionych celów. Wykorzystuje się do tego szereg działań dydaktyczno-wychowawczych. Prawidłowo funkcjonująca relacja, oparta na zaufaniu, pomoże w rozwiązywaniu sporów i konfliktów oraz przyczyni się do efektywniejszego szukania rozwiązań problemów. Co jednak zrobić w sytuacji, kiedy trudno porozumieć się z uczniem? Jakie metody wykorzystać, aby zbudować z nim prawidłową relację?
Warto zauważyć, że wszelkie trudności komunikacyjne mogą być spowodowane barierami, które stawiają sobie zarówno uczeń, jak i nauczyciel. Zalicza się do nich:
REKLAMA
- nastawienie – jest to pewnego rodzaju przekonanie o tym, jak będzie przebiegała rozmowa, zanim jeszcze się ona odbędzie; im bardziej negatywne nastawienie na początku, tym trudniej zbudować prawidłową relację,
- samopoczucie – nasze uczucia i emocje bardzo mocno determinują nasze zachowanie, więc trudny dzień, który mamy, nie będzie korzystnie wpływał na komunikację z osobami, z którymi się spotykamy,
- różnice kulturowe obecne przede wszystkim w tym, jakie wartości zostały nam przekazane w procesie wychowania,
- różnice w sposobie postrzegania rzeczywistości,
- wyznaczanie sobie różnych celów, czasem zupełnie odmiennych.
Wówczas może pojawić się błędne przekonanie, że druga osoba nie jest w stanie nas zrozumieć, ponieważ nic nas nie łączy. Warto jednak zawsze sobie przypomnieć, że nie istnieje idealny mode...