Innowacyjność to jedna z kluczowych kompetencji XXI wieku, dlatego tak istotne jest, by umiejętnie rozwijać ją wśród naszych uczniów. Nie ulega jednak wątpliwości, że – aby to czynić – należy zacząć od siebie. W zawiązku z tym rozbudzanie otwartości na wszelkiego rodzaju nowatorskie pomysły swoich uczniów jest elementem, od którego rozpoczyna się cała przygoda z tego typu praktyką.
REKLAMA
Innowacyjne myślenie to takie, które polega na zastosowaniu różnorodnych pomysłów oraz oryginalnych rozwiązań danego problemu, przy czym nie uznaje żadnych ograniczeń. Czynnikiem mającym ogromny wpływ na jego rozwój u uczniów jest wiara we własne możliwości.
Uczeń myślący innowacyjnie chce wiedzieć więcej, jest gotowy do podejmowania ryzyka, potrafi przyznać sobie i innym prawo do błędu, jest konsekwentny w dążeniu do celu, umiejętnie podejmuje decyzje zgodnie z własnymi przekonaniami i niezależnie od zewnętrznych okoliczności lub presji otoczenia, odważnie wyraża swoje pomysły, a następnie wdraża je w życie. To uczeń, który ma zdolność do dostrzegania nowych możliwości i kreuje niestandardowe rozwiązania. Ponadto charakteryzuje go oryginalność i nowatorstwo w zachowaniu, myśleniu, tworzeniu oraz działaniu.
Jak pomóc wyzwolić dziecku innowacyjne myślenie?
Po pierwsze
Nie przeszkadzaj. Rozwój kreatywności, twórczości i innowacyjności musi być zaakceptowany przez nauczyciela, a co więcej – nauczyciel powinien również wykazywać twórczą postawę i wierzyć w wartość, jaką niesie za sobą ta nowatorska, nieszablonowa i wyjątkowa postawa. Podcinanie skrzydeł w formie krytykowania, moralizowania, wyśmiewania, przedmiotowego traktowania oraz niedopuszczania błędów jest z góry skazane na porażkę. Nie tylko w tym obszarze rozwoju, ale ogólnie w relacji uczeń – nauczyciel takie zachowania nie powinny mieć miejsca.
Po drugie
Zauważ potencjał. Zobacz, co możesz zyskać poprzez stymulację uczniów w obszarze kreatywności, twórczości i innowacyjności. Zdaniem Edwarda de Bono, światowego eksperta w dziedzinie umiejętności kreatywnego myślenia, aby móc w pełni wykorzystać umiejętności kreatywnego myślenia, trzeba stać się tzw. człowiekiem myślącym. Według niego człowiek myślący to człowiek kreatywny, który:
- ma zaufanie do własnej umiejętności myślenia,
- potrafi świadomie zabrać...