Jak rozwijać wśród uczniów solidarność społeczną?

Temat numeru

Solidarność to niezwykła umiejętność, wartość i jakość w jednym, stanowi ona poczucie współodpowiedzialności, które ujawnia się w obliczu potrzeby, sytuacji, w której doznajemy krzywdy lub grozi nam niebezpieczeństwo. Solidarność wyrażamy poprzez wsparcie, współdziałanie, dzielenie się obowiązkami, niesienie pomocy.

Solidarność to jedna z podstawowych form udziału w jakiejś wspólnocie, dzięki której możemy budować relacje z innymi, polega na przyjęciu czynnej postawy i aktywnym dążeniu do tworzenia wspólnego dobra.

REKLAMA

Rozwijanie solidarności ma swoje przełożenie na konkretne zadania zawarte w podstawie programowej i kształceniu ogólnym w szkole podstawowej. 

Są to następujące zadania:

  • wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności, altruizmu, patriotyzmu i szacunku dla tradycji, wskazywanie wzorców postępowania i budowanie relacji społecznych, sprzyjających bezpiecznemu rozwojowi ucznia (rodzina, przyjaciele);
  • wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
  • formowanie u uczniów poczucia godności własnej i szacunku dla godności innych osób;
  • kształtowanie postawy otwartej wobec świata i innych ludzi, aktywności w życiu społecznym oraz odpowiedzialności za zbiorowość.

Chcąc rozwijać wśród uczniów tę umiejętność, warto zauważyć, jak wiele innych, pośrednich kompetencji ma na nią wpływ. Solidarność nie rozwija się sama, dodatkowo często ma miejsce z potrzeby serca, zatem jest dobrowolna. Wobec tego inicjujmy pewne działania, ale nie wymagajmy. 

Irena Koźmińska i Elżbieta Olszewska wskazują, że na solidarność składają się następujące cechy, kompetencje, wartości: życzliwość, poczucie wspólnoty, współczucie, dzielenie się, odpowiedzialność, poświęcenie, jednomyślność, szlachetność, reagowanie wsparciem i pomocą.

Edukacja wczesnoszkolna to doskonały czas, aby wprowadzać dziecko w świat społecznej solidarności, to na tym etapie możemy zaproponować uczniom różnorodne działania, które będą wprowadzeniem do wspólnych inicjatyw, projektów, akcji. Chcąc wdrożyć do swojej praktyki tego typu działania, możesz skorzystać z propozycji zamieszczonych poniżej. 

Propozycje ćwiczeń, zabaw, aktywności rozwijających solidarność[1]

1. Wprowadzenie do solidarności

Nauczyciel podczas zajęć wprowadzających do tematyki solidarności omawia tę wartość. Podaje jej rodzaje (solidarność sąsiedzka, grupowa, zawodowa, koleżeńska, międzyludzka, społe...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy