Dlaczego warto otwierać umysł ucznia?
Jedną z kompetencji warunkujących sukces na współczesnym rynku pracy jest innowacyjność, u której podstaw leży twórczość, czyli proces myślowy prowadzący do nowych i użytecznych rozwiązań. Badania doktorskie Anety Chybickiej, przywołane w książce Outside the box, potwierdzają, że innowacyjność nie jest cechą przypisaną tylko niektórym ludziom, ale mimo iż jedni mają jej naturalnie więcej, inni natomiast mniej, to można ją wywoływać umyślnie w kontrolowany sposób. Autorka podkreśla, że oddziaływanie na sytuację osób badanych wpływa na poziom ich kreatywności – podwyższa go lub obniża, a zatem ludzie mogą nabywać umiejętność kreatywnego myślenia, jeśli mają do tego sprzyjające warunki. Jest to bardzo ważna informacja dla nauczycieli, którzy projektując przestrzeń edukacyjną sprzyjającą rozwiązywaniu problemów przez uczniów oraz stosując podczas lekcji strategie twórczego myślenia, dają uczniom możliwość nabywania tej niezwykle cennej umiejętności. Uczniowie mogą również uczestniczyć w zajęciach twórczego rozwiązywanie problemów, które, jak potwierdziła swoimi badaniami Chybicka, a wcześniej, bo już 1996 r. Karen L. Wesberg, wywołują utrzymujący się w czasie wzrost poziomu kreatywności (Chybicka 2017: 11–12).
REKLAMA
David Cox w książce Kreatywne myślenie dla bystrzaków twierdzi, że kreatywność jest potrzebą, a nie luksusem i stanowi integralną część naszego życia. Stanowi ona siłę napędową i wzbogaca ludzkie życie. Autor porównuje kreatywność do czekolady, której, jeśli posmakuje się tylko kostkę, chce się wciąż więcej i więcej. Jego zdaniem kreatywność i twórczość są wszędzie, a ich przejawem jest każdy stworzony przez człowieka przedmiot świadczący o niezwykłej ludzkiej zdolności do przekształcania myśli w rzeczywistość (Cox 2015: 21–29).
Ważne jest zatem, by nauczyciele wykorzystywali tę niezwykłą zdolność, tworząc uczniom przestrzeń do uczenia się, w której będą mogli otwierać swoje umysły w procesie tworzenia i kreatywnego myślenia, a tym samym będą możliwie najlepiej przygotowywać się do wejścia w dorosłość i na współczesny rynek pracy. Nauczyciele powinni zadać sobie pytanie, co mogą robić na co dzień, by w pracy dydaktyczno-wychowawczej otwierać umysł ucznia.
Aneta Chybicka podaje kilka reguł kr...