Jak nauczyć kreatywności? Trening kompetencji przyszłości w nauczaniu wczesnoszkolnym

Temat numeru

Kreatywność sprawdza się, gdy trzeba połączyć ze sobą różnorodne informacje, rozwiązywać problemy i tworzyć innowacje. To między innymi dlatego nazywana jest kompetencją przyszłości. Niestety w związku z tym, że nie charakteryzuje się tym, co właściwe dla procesu analitycznego – odgórnym ukierunkowaniem dającym się łatwo poddać weryfikacji i ocenie – może wydawać się trudna do rozwijania w warunkach szkolnych. Nauczyciele zadają sobie pytania, jak ją oceniać, jak dawać informację zwrotną i jak trenować w szkolnych ławkach coś, co wydaje się wyjątkową predyspozycją jedynie wybranych.

Pod koniec lat 70. ubiegłego wieku NASA skontaktowała się z dwójką naukowców, dr Georgem Landem oraz dr Beth Jarman, aby skonstruowali testy pozwalające na określenie potencjału umysłowego i kreatywności przyszłych i obecnych pracowników Agencji Kosmicznej. Postawione przed nimi zadanie wywołało pojawienie się nurtujących pytań: z czego tak naprawdę wynika kreatywność oraz czy wykształcenie ma na nią wpływ. Czy kreatywność to wyuczony nawyk, czy też wrodzona umiejętność, jaką posiadł każdy człowiek. Test okazał się sukcesem.

Przeprowadzony pod kierownictwem dr George’a Landa oraz dr Beth Jarman test objął 1600 dzieci pomiędzy 4. i 5. rokiem życia. Wyniki zaskoczyły naukowców, gdyż okazało się, że potencjał, z jakim rodzi się każdy człowiek, nie rozwija się wraz z wiekiem, a wręcz przeciwnie.

Wyniki testu wskazały, że umiejętność znajdowania innowacyjnych rozwiązań różnych problemów i nadzwyczajną kreatywność wykazywało aż 98% dzieci! Jest to wynik świadczący o genialności młodego mózgu. Oznacza, że właściwie każdy z nas urodził się z potencjałem kreatywnego umysłu. 

Warto zaznaczyć, że biorące udział w badaniu przedszkolaki nie były żadną wyselekcjonowaną grupą o wysokim ilorazie inteligencji. Była to losowa grupa dzieci, jakie spotkać można w każdym przedszkolu. 

By dowieść, czy wiedza zdobywana przez uczniów w szkole zwiększa potencjał i kreatywność, przebadano tę samą grupę 5 lat później, a więc już podczas pobierania przez nich edukacji. 

Jak myślisz, jaki poziom kreatywności miały te same dzieci w wieku około 10 lat? Na podstawie powtórnie przeprowadzonego eksperymentu stwierdzono, że już zaledwie 30% uczniów mogło pochwalić się myśleniem kreatywnym rozwiniętym na wysokim poziomie. Niestety z każdym kolejnym rokiem było już tylko gorzej – po kolejnych 5 latach wskaźnik kreatywności osiągnął poziom 12%. Znaczące jest też to, że kilka lat p...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy