Chcesz lepiej poznać ten temat? Sprawdź nasz artykuł: Akcja aktywacja, czyli za pomocą jakich metod aktywizować uczniów na lekcji matematyki?
REKLAMA
Od lat pedagodzy borykają się z problemem rozbudzania motywacji uczniów do nauki. Bardzo często proces ten przybiera formę „wymuszania” i zastraszania złymi ocenami. Nie ma złotego środka na zmotywowanie wszystkich uczniów do nauki – śmiem twierdzić, że jest to niemożliwe. Możliwe jest jednak inspirowanie dzieci przeprowadzanymi tematami lekcji, które są pierwszym krokiem do szukania motywacji. Zajmując się tym tematem, należy zdefiniować termin motywacja oraz poznać jej rodzaje. W artykule spróbuję pokazać, opierając się na własnych doświadczeniach i praktykach z mojej szkoły, że istnieją różne sposoby na to, by zainteresować ucznia lekcją, rozbudzić chęć do nauki, a tym samym podnieść jej efektywność.
Motywacja to chęć i gotowość do podjęcia aktywności, w tym przypadku nauki. W psychologii zajmującej się wychowaniem i edukacją wskazuje się na dwa główne rodzaje motywacji: zewnętrzną i wewnętrzną. W zależności od tego, na której motywacji „bazuje” dziecko może mu się bardziej lub mniej chcieć uczyć. To najbliższe otoczenie dziecka, a przede wszystkim nauczyciele i rodzice, stwarzają warunki do rozwoju danej motywacji.
Motywacja zewnętrzna związana jest z nagrodą lub oceną, którą uzyskujemy za wynik osiągnięty w nauce, rzadziej za trud w nią włożony. Z założenia im nagroda będzie bardziej atrakcyjna (wartościowa dla dziecka), tym większa szansa na dobry wynik. Z motywacją tą wiąże się duży system kontroli dziecka. Rodzic w domu nieustannie pyta dziecko, jaki stopień otrzymało, z reg...