Warto więc, by nauczyciele potrafili wykorzystać wiedzę na temat funkcjonowania ludzkiego umysłu i dokonać refleksji nad swoimi procesami tworzenia reprezentacji. Dokonanie refleksji nad swoimi procesami tworzenia polega na zrobieniu kroku w tył, na obserwacji i wyjściu poza własne doświadczenie. W ten sposób powstaje nowa warstwa myśli. Ten proces nigdy się nie kończy, ponieważ zawsze jest możliwe dodanie kolejnej myśli. W ten sposób powstaje model metastanów, co umożliwia modelowanie reakcji myślowo-emocjonalnych poprzez poznanie własnych reakcji, odkrycie ram zachowań i pracowanie z ramami przekonań, wartości, intencji. Pozwala to prześledzić procesy zachodzące w nieświadomości, poznać stany pierwotne ciała, umysłu, emocji, których człowiek doświadcza na co dzień, będąc w kontakcie z innymi ludźmi oraz doświadczając różnych sytuacji, a tym samym umożliwia wprowadzenie zmian w myśleniu (Hall, Charvet, 2013: 29–33).
Autorefleksja stanowi fundament uświadomienia sobie swoich zachowań, przekonań, wartości i intencji, a zatem warto, by nauczyciel zatrzymał się na chwilę i zastanowił:
REKLAMA
- Jaka jest moja motywacja do działania (pracy/samorozwoju)?
- W jakim stopniu kontroluję swoje zachowania i emocje?
- Jaka jest moja pewność siebie? ...