Istnieje bezpośredni związek między jakością naszej komunikacji i jakością naszego życia (Stewart 2014: 552–553). Tak o komunikacji pisze autor książki Mosty zamiast murów John Stewart. W innej pozycji czytamy: Życie to komunikacja. Komunikujemy się przez cały czas – z samym sobą, z innymi. Przeważnie myślimy o komunikacji jak o mówieniu i słuchaniu, o świadomym korzystaniu z języka. Jednakże komunikacja to proces nieustający i dotyczący wielu mediów, wielu wymiarów, można powiedzieć: całości człowieka jako formy istnienia. Komunikujemy się wszak myślami, gestami, własnym wyglądem, a nawet wyglądem naszych domów czy samochodów, oraz obecnością – lub jej brakiem – w różnych miejscach (Majewska-Opiełka 2016: 21).
REKLAMA
Niewątpliwie komunikacja stanowi nieodłączną część naszego codziennego życia. Pozwala nam wyrażać siebie, swoje potrzeby, uczucia, dzielić się radościami i smutkami, a także daje nam możliwość poznania tego, co myślą, czują, czego pragną inni. Bez względu na to, gdzie, kiedy i w jakie relacje wchodzimy, czynimy to poprzez akt komunikacji.
Nauczyciele w swojej codziennej pracy budują relacje zarówno z uczniami, jak i innymi nauczycielami, specjalistami, a także z rodzicami uczniów, których udział w procesie rozwojowym dzieci i młodzieży jest niezwykle istotny. Trójkąt interakcyjny nauczyciel – uczeń – rodzic stanowi fundament wszelkich działań edukacyjno-wychowawczych, dlatego nauczyciele, oprócz samoświadomości i samorozwoju w zakresie komunikowania się z uczniami, powinni poddać refleksji, jak wygląda ich komunikacja z rodzicami oraz podjąć działania zmierzające do tego, by była ona jak najbardziej efektywna.
Poznaj komunikaty odcinające i unikaj ich
Niektóre sposoby komunikacji odcinają nas od empatii i przyczyniają się do stosowania przemocy słownej. Do tego typu komunikatów należą osądy moralne, takie jak na przykład: Ona jest leniwa/zła/nienormalna/dobra/niedobra/bystra, których użycie wskazuje, że ludzie mający inne zdanie lub wyznający odmienne wartości są oceniani jako gorsi. Należy pamiętać, że analiza czyjegoś zachowania wiąże się z uzewnętrznianiem naszych potrzeb i naszego systemu wartości. Oceniając...