Jak budować dobre relacje z uczniami? Wskazówki do kształtowania poczucia bezpieczeństwa w środowisku szkolnym.

Temat numeru Otwarty dostęp

Szkoła jako przestrzeń, w której uczniowie przygotowują się do życia w dorosłości, jest szczególnie ważna w procesie kształtowania kluczowych kompetencji. Dlatego nauczyciele, jako osoby projektujące tę przestrzeń, powinni mieć świadomość, że są nie tylko przekazicielami informacji na określony temat, w tym również o tym, jak budować relacje z innymi ludźmi, ale są przede wszystkim tymi, którzy modelują zachowania dzieci.

„W 2018 r. Jack Ma, założyciel portalu internetowego Alibaba, wycenionego na początku 2018 r. na ponad 450 miliardów euro, wystąpił w Davos, aby zachęcić kraje na całym świecie do głębokiej przemiany systemów edukacyjnych tak, aby rozwijać w ludziach to, co odróżnia ich od maszyn – kreatywność, emocje, solidarność i inne nietechniczne umiejętności” czytamy w książce Kompetencje XXI wieku. Jej autor Jeremy Lamri postuluje: „W obliczu automatyzacji człowiek będzie w stanie stworzyć ekonomiczną i społeczną wartość jedynie dzięki umiejętnościom, których maszyna nie jest w stanie przyswoić” (Lamri 2021: 20). Jego zdaniem na ewolucję każdej cywilizacji wpływają siły charakterystyczne dla ludzkiej natury, takie jak: przepływ informacji, kontakty międzyludzkie, eliminacja zadań pasożytniczych, standaryzacja, indywidualne uznanie. Jako że szkoła jest przestrzenią, w której młody człowiek się rozwija, a rozwój jest warunkowany przez kontakt z innymi, szczególnie bliska nauczycielom jest siła kontaktów międzyludzkich. Zdolność do współpracy i tworzenia więzi emocjonalnych, jak podkreśla Lamri, została genetycznie przekazana bardziej niż cechy przeciwstawne, dlatego człowiek z natury posiada komórki nerwowe wyzwalające empatię, stanowiącą bazę współpracy i komunikacji, która odgrywa istotną rolę w wymianie informacji, a także wpływa na to, jak człowiek definiuje siebie względem innych (Lamri 2021: 46–54).

REKLAMA

Kluczowe kompetencje XXI wieku

Kooperacja i komunikacja, obok krytycznego myślenia i kreatywności, to kluczowe kompetencje XXI wieku – czasu, w którym, jak pisze Lamri: „trzeba umieć przeprowadzać rozumowanie przy jednoczesnym kwestionowaniu wiarygodności dostępnych informacji, być kreatywnym, pracować w zespole i jasno się komunikować. W obliczu zmienności sytuacji i tempa zmian ważna jest zdolność dostosowywania się, podejmowania inicjaty...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy