„W 2018 r. Jack Ma, założyciel portalu internetowego Alibaba, wycenionego na początku 2018 r. na ponad 450 miliardów euro, wystąpił w Davos, aby zachęcić kraje na całym świecie do głębokiej przemiany systemów edukacyjnych tak, aby rozwijać w ludziach to, co odróżnia ich od maszyn – kreatywność, emocje, solidarność i inne nietechniczne umiejętności” czytamy w książce Kompetencje XXI wieku. Jej autor Jeremy Lamri postuluje: „W obliczu automatyzacji człowiek będzie w stanie stworzyć ekonomiczną i społeczną wartość jedynie dzięki umiejętnościom, których maszyna nie jest w stanie przyswoić” (Lamri 2021: 20). Jego zdaniem na ewolucję każdej cywilizacji wpływają siły charakterystyczne dla ludzkiej natury, takie jak: przepływ informacji, kontakty międzyludzkie, eliminacja zadań pasożytniczych, standaryzacja, indywidualne uznanie. Jako że szkoła jest przestrzenią, w której młody człowiek się rozwija, a rozwój jest warunkowany przez kontakt z innymi, szczególnie bliska nauczycielom jest siła kontaktów międzyludzkich. Zdolność do współpracy i tworzenia więzi emocjonalnych, jak podkreśla Lamri, została genetycznie przekazana bardziej niż cechy przeciwstawne, dlatego człowiek z natury posiada komórki nerwowe wyzwalające empatię, stanowiącą bazę współpracy i komunikacji, która odgrywa istotną rolę w wymianie informacji, a także wpływa na to, jak człowiek definiuje siebie względem innych (Lamri 2021: 46–54).
REKLAMA
Kluczowe kompetencje XXI wieku
Kooperacja i komunikacja, obok krytycznego myślenia i kreatywności, to kluczowe kompetencje XXI wieku – czasu, w którym, jak pisze Lamri: „trzeba umieć przeprowadzać rozumowanie przy jednoczesnym kwestionowaniu wiarygodności dostępnych informacji, być kreatywnym, pracować w zespole i jasno się komunikować. W obliczu zmienności sytuacji i tempa zmian ważna jest zdolność dostosowywania się, podejmowania inicjaty...