Gry bez przygotowania

Zajęcia na czasie

Gry i zabawy w edukacji wczesnoszkolnej pozwalają uczniom na zrealizowanie ich kreatywnego potencjału, na doenergetyzowanie lub też wyciszenie się. Pomagają uczniom radzić sobie ze stresem. Dobrze wybrane gry i zabawy są nieocenioną pomocą dla każdego nauczyciela. Jeśli poznamy naszych uczniów oraz ich preferencje dotyczące sposobów i możliwości na zrealizowanie różnych gier i zabaw, wtedy nasze zajęcia mogą być jeszcze bardziej efektywne.

Jaka jest rola gier i zabaw?


Wiele dorosłych osób nie zdaje sobie sprawy z tego, że gry i zabawy pozwalają na naukę w sposób lekki i przyjemny. Dla niektórych dorosłych i rodziców zabawy dzieci są pomocne tylko i wyłącznie jako sposób na spędzanie czasu wolnego i nierobienie rzeczy związanych ze szkołą. Tak naprawdę jednak zabawa daje uczniom możliwość najlepszego zapamiętywania różnych nowych sekwencji i uczenia się nowych czynności oraz praktykowania ich w bezpiecznym i stabilnym środowisku. Podczas zabaw rówieśniczych uczniowie rozwijają także kompetencje komunikacyjne, uczą się współpracy w parach lub w grupach. Uczą się także empatii i wzajemnego zrozumienia potrzeb innych. Tego wszystkiego nie da się osiągnąć w żaden inny sposób, jak tylko za pomocą gier i zabaw.

POLECAMY

Na co należy zwrócić uwagę przy takiej formie pracy?


Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na to, jak liczna jest nasza klasa oraz na to jaki jest jej rozmiar, tj. ile mamy w niej wolnego miejsca do zagospodarowania. Może wydawać się, że jest to bardzo błaha sprawa, ale bezpieczeństwo uczniów i wyjaśnienie podstawowych zasad dotyczących gier i zabaw ruchowych jest bardzo istotne. Jeśli nasza klasa jest dosyć liczna, to warto wziąć pod uwagę gry dostosowane do takiej, a nie innej liczby uczniów.
Kolejnym ważnym aspektem jest to, czy każdy uczeń rozumie dokładnie zasady danej gry. Dla nauczycieli nie ma chyba niczego gorszego niż przerywanie zabawy po jej rozpoczęciu z uwagi na to, że jakiś uczeń pogubił się w jej zasadach lub zaczyna zadawać różne pytania. To wszystko dodatkowo wybija z rytmu pozostałych uczniów. Jest to szczególnie ważne, gdy tłumaczymy coś uczniom po raz pierwszy. Zadanie krótkich pytań kontrolnych dotyczących najistotniejszych kwestii w grze jest bardzo istotne. Możemy także przeprowadzić krótkie głosowanie. Zadajemy uczniom pytanie: czy w stu procentach rozumieją wszystkie założenia gry? Ustalamy z uczniami dany znak, który będzie dla nas widoczny z oddali. Może być to przykładowo wyciągnięcie ręki do góry, jeżeli uczniowie rozumieją w pełni zasady danej gry. Z drugiej strony kilkusekundowe pomachanie do nas oznacza, że dany uczeń chce jeszcze o coś zapytać. Do tego celu możemy użyć także różnych kolorów. Jeśli uczniowie posiadają kolorowe karteczki, to wyciągając karteczkę koloru zielonego akceptują grę, a pokazując kartkę koloru czerwonego, mają jeszcze jakieś pytania. Zasada jest bardzo prosta, ale efektywna. Pozwala w krótkim czasie przekonać się, czy wszyscy uczniowie rozumieją zasady gry i są do niej odpowiednio przygotowani.

Propozycje


Oto kilka sprawdzonych gier i zabaw dla uczn...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy