Elementy flipped classroom w edukacji wczesnoszkolnej

Temat numeru Otwarty dostęp

Uczniowie uczą się w domu, a ćwiczą w szkole to, czego się nauczyli. Czy jest to postawienie edukacji na głowie? Czy można tak w pełni pracować z młodszymi uczniami? A może lepiej stosować tylko niektóre elementy flipped classroom? Jeśli tak – to w jaki sposób, aby było to optymalne? Jeśli nie – to dlaczego? 

Wśród wielu różnych możliwości uatrakcyjnienia zajęć w szkole swoje miejsce zajmuje także tzw. odwrócona klasa. Jeśli to pojęcie wydaje Ci się nieco enigmatyczne lub jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób możesz wykorzystać to na lekcji – ten materiał będzie dla Ciebie przydatny. Rozwieje wiele wątpliwości i zainspiruje do wykorzystywania tej metody w codziennej pracy. 

REKLAMA

Jakie są główne zasady pracy z metodą flipped classroom? 

Przede wszystkim odwracamy samo uczenie. Uczniowie w domu zapoznają się z danym materiałem, by następnie na lekcjach powtórzyć i utrwalić materiał, z którym wcześniej się zaznajomili. Nauczyciel przygotowuje materiały z wyprzedzeniem i dzieli się nimi z uczniami, dając jasne instrukcje. Można powiedzieć, że dzięki takiemu podejściu nauczyciel dysponuje innymi niż standardowe, możliwościami do pracy z uczniami. 

To pokazuje, że odwrócona klasa to rozwiązanie, które powoduje, że uczniowie stają się bardziej odpowiedzialni za proces nauczania. 

O czym musimy pamiętać, przygotowując taką lekcję? 

Istnieje kilka ważnych elementów, takich jak: odpowiednie zaplanowanie i przygotowanie materiałów czy wyjaśnienie uczniom, w jaki sposób mają pracować z materiałem. Jeśli dopiero zaczynamy, to dobrze przeprowadzić lekcję wstępną, podczas której opowiemy uczniom o odwróconej klasie i wprowadzimy ich do tej metody. Potem dajemy uczniom dostęp do materiałów do pracy w domu. Następnie uczniowie mają określoną liczbę dni na zapoznanie się z materiałami. Po tym czasie prowadzimy zajęcia w klasie, podczas których korzystamy z wiedzy i wiadomości zawartych w materiałach, które uczniowie mieli do dyspozycji. Ostatni element to informacja zwrotna, omówienie i podsumowanie wszelkich podjętych działań. Dzięki temu uczniowie będą mogli opowiedzieć nam o swoich odczuciach. A my będziemy mogli dopraco...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy