Wśród wielu różnych możliwości uatrakcyjnienia zajęć w szkole swoje miejsce zajmuje także tzw. odwrócona klasa. Jeśli to pojęcie wydaje Ci się nieco enigmatyczne lub jeśli zastanawiasz się, w jaki sposób możesz wykorzystać to na lekcji – ten materiał będzie dla Ciebie przydatny. Rozwieje wiele wątpliwości i zainspiruje do wykorzystywania tej metody w codziennej pracy.
REKLAMA
Jakie są główne zasady pracy z metodą flipped classroom?
Przede wszystkim odwracamy samo uczenie. Uczniowie w domu zapoznają się z danym materiałem, by następnie na lekcjach powtórzyć i utrwalić materiał, z którym wcześniej się zaznajomili. Nauczyciel przygotowuje materiały z wyprzedzeniem i dzieli się nimi z uczniami, dając jasne instrukcje. Można powiedzieć, że dzięki takiemu podejściu nauczyciel dysponuje innymi niż standardowe, możliwościami do pracy z uczniami.
To pokazuje, że odwrócona klasa to rozwiązanie, które powoduje, że uczniowie stają się bardziej odpowiedzialni za proces nauczania.
O czym musimy pamiętać, przygotowując taką lekcję?
Istnieje kilka ważnych elementów, takich jak: odpowiednie zaplanowanie i przygotowanie materiałów czy wyjaśnienie uczniom, w jaki sposób mają pracować z materiałem. Jeśli dopiero zaczynamy, to dobrze przeprowadzić lekcję wstępną, podczas której opowiemy uczniom o odwróconej klasie i wprowadzimy ich do tej metody. Potem dajemy uczniom dostęp do materiałów do pracy w domu. Następnie uczniowie mają określoną liczbę dni na zapoznanie się z materiałami. Po tym czasie prowadzimy zajęcia w klasie, podczas których korzystamy z wiedzy i wiadomości zawartych w materiałach, które uczniowie mieli do dyspozycji. Ostatni element to informacja zwrotna, omówienie i podsumowanie wszelkich podjętych działań. Dzięki temu uczniowie będą mogli opowiedzieć nam o swoich odczuciach. A my będziemy mogli dopraco...