Poznając świat, ucząc się nowych umiejętności czy pogłębiając wiedzę, dziecko jawi się jako doskonały przykład osoby uważnej. Obserwując dziecko poznające świat, żałujemy, że jako dorośli nie mamy w sobie takiej determinacji i siły woli w podążaniu za własną ciekawością, że żyjąc przeszłością lub przyszłością – zapominamy o teraźniejszości. Z biegiem lat dziecko zaczyna stykać się jednak z innymi obszarami rzeczywistości, które nie zawsze wzbudzają w nim spokój i zaciekawienie, ale coraz częściej frustrację lub stres. Przejście z etapu przedszkolnego na szkolny nierzadko wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, z którymi dziecko może sobie nie radzić poznawczo lub/i emocjonalnie. Wówczas istotne jest wsparcie bliskiej osoby dorosłej – rodzica, nauczyciela – który może wyposażyć dziecko w narzędzia ułatwiające osiąganie spokoju i uważności, nawet w sytuacjach trudnych.
REKLAMA
Jednym z takich narzędzi może być popularna ostatnio praktyka mindfulness, którą dodatkowo możemy wzmocnić lub uatrakcyjnić możliwościami i zasobami muzyki.
Czym jest mindfulness?
W literaturze przedmiotu znajdujemy kilka definicji pojęcia „mindfulness”, wśród których dominuje postrzeganie go jako procesu koncentrowania uwagi na wewnętrznych i zewnętrznych bodźcach występujących w danej chwili. W ujęciu dosłownym mindfulness jest tłumaczone jako „uważność” (od angielskiego przymiotnika mindful – uważny, świadomy), dlatego w Polsce często mówi się o praktyce (praktykowaniu) uważności. Wśród określeń opisujących mindfulness pojawia się także określenie „uważna obecność”, co wskazuje na intencjonalny i świadomy charakter procesu „bycia tu i teraz”. Pomysłodawca programu medycznego i psychologiczno-edukacyjnego Mindfulness-Based Stress Reduction, założyciel Ośrodka Uważności w Medycynie, Opiece Zdrowotnej i Społeczeństwie Wydziału Medycznego Uniwersytetu w Massachusetts, Jon Kabat-Zinn, opisywał medytację mindfulness jako stan świadomości będący wynikiem intencjonalnego i nieoc...