Dziecięce mindfulness z muzyką

Temat numeru

Świadoma obserwacja wynikająca z ciekawości otoczenia powoduje, że dziecko, zdecydowanie intensywniej niż osoba dorosła, doświadcza 
i przeżywa to, co spotyka na swojej drodze. Szczególnie, gdy te doświadczenia pojawiają się w jego życiu po raz pierwszy. 

Poznając świat, ucząc się nowych umiejętności czy pogłębiając wiedzę, dziecko jawi się jako doskonały przykład osoby uważnej. Obserwując dziecko poznające świat, żałujemy, że jako dorośli nie mamy w sobie takiej determinacji i siły woli w podążaniu za własną ciekawością, że żyjąc przeszłością lub przyszłością – zapominamy o teraźniejszości. Z biegiem lat dziecko zaczyna stykać się jednak z innymi obszarami rzeczywistości, które nie zawsze wzbudzają w nim spokój i zaciekawienie, ale coraz częściej frustrację lub stres. Przejście z etapu przedszkolnego na szkolny nierzadko wiąże się z dodatkowymi obowiązkami, z którymi dziecko może sobie nie radzić poznawczo lub/i emocjonalnie. Wówczas istotne jest wsparcie bliskiej osoby dorosłej – rodzica, nauczyciela – który może wyposażyć dziecko w narzędzia ułatwiające osiąganie spokoju i uważności, nawet w sytuacjach trudnych.

REKLAMA

Jednym z takich narzędzi może być popularna ostatnio praktyka mindfulness, którą dodatkowo możemy wzmocnić lub uatrakcyjnić możliwościami i zasobami muzyki.

Czym jest mindfulness?

W literaturze przedmiotu znajdujemy kilka definicji pojęcia „mindfulness”, wśród których dominuje postrzeganie go jako procesu koncentrowania uwagi na wewnętrznych i zewnętrznych bodźcach występujących w danej chwili. W ujęciu dosłownym mindfulness jest tłumaczone jako „uważność” (od angielskiego przymiotnika mindful – uważny, świadomy), dlatego w Polsce często mówi się o praktyce (praktykowaniu) uważności. Wśród określeń opisujących mindfulness pojawia się także określenie „uważna obecność”, co wskazuje na intencjonalny i świadomy charakter procesu „bycia tu i teraz”. Pomysłodawca programu medycznego i psychologiczno-edukacyjnego Mindfulness-Based Stress Reduction, założyciel Ośrodka Uważności w Medycynie, Opiece Zdrowotnej i Społeczeństwie Wydziału Medycznego Uniwersytetu w Massachusetts, Jon Kabat-Zinn, opisywał medytację mindfulness jako stan świadomości będący wynikiem intencjonalnego i nieoc...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy