Temat | Dobre maniery – odkrywanie skuteczności kulturalnej rozmowy oraz radości wynikającej ze wspólnej zgodnej pracy i zabawy |
Holistyczny cel ogólny | Wsparcie całościowego rozwoju dziecka podczas zabaw plastycznych, teatralnych i czytelniczych |
Przewidywane osiągnięcia |
W rozwoju fizycznym
|
PLANOWANE SYTUACJE EDUKACYJNE I ICH FUNKCJE
1. Zabawa powitalna DAMY I RYCERZE
- Nauczyciel zaprasza dzieci do tego, by wyobraziły sobie, że są damami (dziewczynki) i rycerzami (chłopcy).
- Witają się ze sobą damy – dziewczynki wychodzą na środek i witają się tak, jak uważają, że powinny witać się ze sobą damy.
- Witają się ze sobą rycerze – chłopcy wychodzą na środek i witają się tak, jak uważają, że powinni witać się ze sobą rycerze.
- Witają się damy i rycerze – dzieci wychodzą na środek i witają się tak, jak uważają, że powinni witać się ze sobą damy i rycerze.
- Witają się ze sobą zaprzyjaźnione dzieci – dzieci wychodzą na środek i witają się tak, jak lubią się ze sobą witać.
Funkcje: powitanie, integracja grupy, ośmielenie dzieci do bliższych kontaktów, zachęcenie do tworzenia relacji, wprowadzenie w tematykę zajęć, zwrócenie uwagi na to, że powitania mogą być różne, zależnie od osób, sytuacji, miejsca…
2. Zabawa dydaktyczna DIAMENTOWY RYCERZ
- Dzieci wspólnie zastanawiają się nad tym, jakimi słowami można opisać rycerza. Wymyślają słowa, a jak zabraknie im pomysłów, czytają wyrazy zapisane w „diamencikach”1. Każde słowo zaproponowane przez dzieci powinno się znaleźć na oddzielnej karteczce.
- W zabawie ważne są argumenty, które podają dzieci. Można zapytać, co to oznacza, gdy słyszymy, że ktoś jest rycerski. To pretekst do rozmów, które pomogą w opisie zachowań prawdziwego rycerza.
- Kolejnym etapem zabawy może być wyeliminowanie tych karteczek, które dotyczą rycerza z przeszłości i z bajek.
- Pozostałe „diamenciki” wezmą udział w konkursie.
- Każde dziecko wybiera tylko 3 „diamenciki” zawierające słowa, które według niego są najważniejsze u rycerza. Na wybranych „diamencikach” stawia kropkę kolorową kredką.
- Do dalszego etapu konkursu przechodzi 9 diamencików – tylko te, które uzyskały największą liczbę głosów (kolorowych kropek).
- Teraz dzieci próbują ułożyć małe diamenciki w jeden duży diament, który będzie opisywał współczesnego rycerza i rozmawiają o tym, czy znają takie rycerskie osoby.
Funkcje: ćwiczenie w rozumieniu i mówieniu po polsku, ćwiczenia słownikowe, przygotowanie do rozumienia tekstu literackiego, rozmowa o wartościach, dostrzeganie i wartościowanie cech, postaw i zachowań.
3. Zabawa interakcyjna z elementami ćwiczeń motoryki małej MUSZTRA
- Dzieci stoją wokół wspólnego stołu lub wokół małych kilkuosobowych stolików, na których rozpięty jest arkusz szarego papieru.
- Ponieważ rycerze potrafią maszerować jak żołnierze, dzieci także maszerują w jednym rytmie, który wyznacza odliczanie nauczyciela (jeden, dwa, trzy). Po wykonaniu 3 kroków kreślą na wspólnym papierze 3 kreski połączone w trójkąt. Do kreślenia potrzebne są kredki pastelowe w różnych odcieniach zieleni. Może sporadycznie pojawić się jeszcze kredka brązowa lub szara.
- Dzieci pracują w rytmie: 3 kroki – 3 kreski do chwili, aż karton zapełni się trójkątami.
- Kolejnym etapem zabawy jest kolorowanie trójkątów. Rytmiczna muzyka pomaga w sprawnym wykonaniu zadania.
- Kolejne zadanie polega na pokolorowaniu białą kredką przestrzeni między trójkątami.
Funkcje: stworzenie sytuacji pozwalającej na wspólne uzyskanie efektu plastycznego, wywołanie radości, poczucia sprawstwa, przygotowanie do kolejnych zabaw.
4. Zabawa konstrukcyjna SMOK
- Nauczyciel pomaga dzieciom w wykreśleniu konturów smoka. Jeśli papier jest szeroki, należy go najpierw przeciąć na pół. Wykreślić głowę smoka, tułów zwężający się w kierunku ogona i ogon.
- Smoka trzeba posklejać, nakleić na biały papier, dorysować mu zęby, dokleić oko i skrzydła. Można go wyciąć, zostawiając małą obwódkę białego papieru. Żeby sprawnie to zrobić, trzeba podzielić pracę między dzieci. Bardzo ważne będzie pomaganie sobie przy wycinaniu gotowego smoka. Jedna osoba może wycinać, pozostałe powinny trzymać papier lub wyciętą część smoka. Każdy powinien wziąć udział w wycinaniu wspólnego dzieła.
Funkcje: stworzenie sytuacji pozwalającej na wspólne uzyskanie efektu plastycznego, wywołanie radości, poczucia sprawstwa, przygotowanie do rozumienia tekstu literackiego.
5. Zabawa z tekstem literackim PRZEPRASZAM, SMOKU
- Wiery Badalskiej
- Uczniowie zgromadzeni wokół smoka (wyeksponowanego na przykład na ścianie) słuchają wiersza czytanego przez nauczyciela.
- „Za górą wielką...
Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.
- 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!