Przedstawiony konspekt został oparty na następujących zasadach dydaktycznych, wywodzących się z pedagogiki wczesnoszkolnej prof. Ryszarda Więckowskiego.
Podstawowym założeniem koncepcji kształcenia zintegrowanego jest konieczność wieloaspektowej, wielokierunkowej aktywizacji dziecka, potrzeba stałego diagnozowania osiągnięć rozwojowych i wspierania funkcji stymulujących rozwój.
Elementem integrującym poszczególne kierunki edukacji jest język w aspekcie semiotycznym. Dziecko, ujmując całościowo rzeczywistość, odczuwa potrzebę wyrażania swoich doznań i przeżyć za pomocą systemu znaków. Są to znaki języka mówionego, stosunków wielkościowych, geometrycznych, ilościowych, technik plastycznych, ekspresji ruchowej, muzycznej itd.
REKLAMA
- Integracja ma charakter czynnościowy, treściowo-organizacyjny, metodyczny. Nauczyciel tak organizuje sytuacje edukacyjne, aby uczniowie podejmowali się różnorodnych czynności rozwijających ich aktywność percepcyjno-innowacyjną.
- Aspekt treściowy integracji obejmuje proces kształcenia języka dziecka w wymiarze semiotycznym. Nauczyciel wzbogaca język ucznia, biorąc pod uwagę jego zainteresowania i fizjologiczny stopień zmęczenia, różnicując formy aktywności i w tych warunkach tworzy scalony obraz świata.
- Aspekt organizacyjny integracji dotyczy przemiennego stosowania różnorodnych wielokierunkowych form aktywności dzieci. Wielokierunkowość form aktywności zapewnia stopniowe i naturalne uczenie się kolejno czynności prostych, a później złożonych.
- Proces uczenia oparty jest na różnych formach aktywności uczniów (integracja czynnościowa).
- Oddziałuje na wszystkie sfery osobowości uczniów (integracja psychiczna).
- Zakłada integrowanie różnych strategii oraz metod uczenia się (integracja metodyczna).
- Wynikiem wielokierunkowej aktywności dzieci staje się wiedza o charakterze zintegrowanym (integracja treściowa).
Za: Dorota Dziamska, Małgorzata Małyska, Małgorzata Wróblewska, Janusz Woźniak, Komentarz do podstawy programowej.
Temat | Mierzymy czas. Odkrywanie w zabawie konstrukcyjnej zasad działania zegara | |
Holistyczny cel ogólny | Wsparcie całościowego rozwoju dziecka podczas zabaw plastycznych, teatralnych i czytelniczych | |
Rozwój uczniów w poszczególnych obszarach w kontekście wymagań ogólnych podstawy programowej |
W zakresie fizycznego obszaru rozwoju uczeń osiąga: | |
Wymagania ogólne z podstawy programowej | Doświadczenia uczniów w obszarach rozwojowych | |
1. Sprawności motoryczne i sensoryczne tworzące umiejętność skutecznego działania i komunikacji 3. Umiejętność wykorzystania własnej aktywności ruchowej w różnych sferach działalności człowieka: zdrowotnej, sportowej, obronnej, rekreacyjnej i artystycznej 4. Umiejętność respektowania przepisów gier, zabaw zespołowych i przepisów poruszania się w miejscach publicznych |
Dzieci: poruszają się rytmicznie, tańczą, kreślą równoległe linie, kolorują, wycinają zegar, przyklejają, piszą | |
Rozwój uczniów w poszczególnych obszarach w kontekście wymagań ogólnych podstawy programowej |
W zakresie emocjonalnego obszaru rozwoju uczeń osiąga: | |
Wymagania ogólne z podstawy programowej | Doświadczenia uczniów w obszarach rozwojowych | |
1. Umiejętność rozpoznawania i rozumienia swoich emocji i uczuć oraz nazywania ich 2. Umiejętność rozpoznawania, rozumienia i nazywania emocji oraz uczuć innych osób; potrzeba tworzenia relacji 6. Umiejętność uświadamiania sobie uczuć przeżywanych przez inne osoby z jednoczesną próbą zrozumienia, dlaczego one występują, a także różnicowania form ich wyrażania w zależności od wieku |
Dzieci: odczuwają radość, zaciekawienie, zdziwienie, zachwyt wynikający z poczucia sprawstwa, uczą się empatii | |
W zakresie społecznego obszaru rozwoju uczeń osiąga: | ||
Wymagania ogólne z podstawy programowej | Doświadczenia uczniów w obszarach rozwojowych | |
3. Potrzeba i umiejętność identyfikowania się z grupami społecznymi, które dziecko reprezentuje, nazywania tych grup i ich charakterystycznych cech 4. Umiejętność przyjmowania konsekwencji swojego postępowania 5. Umiejętność tworzenia relacji, współdziałania, współpracy oraz samodzielnej organizacji pracy w małych grupach, w tym organizacji pracy przy wykorzystaniu technologii 6. Umiejętność samodzielnego wyrażania swoich oczekiwań i potrzeb społecznych 7. Umiejętność obdarzania szacunkiem koleżanek, kolegów i osoby dorosłe, w tym starsze, oraz okazywania go za pomocą prostych form wyrazu oraz stosownego zachowania |
Dzieci: współpracują, pomagają sobie wzajemnie, ustalają reguły wspólnej pracy i przestrzegają ich, wyrażają podziękowania, odczuwają dumę z efektów wykonanej pracy, przekraczają własne „ja”, aby nawiązać relację i komunikację z innymi, używają zwrotów grzecznościowych | |
Rozwój uczniów w poszczególnych obszarach w kontekście wymagań ogólnych podstawy programowej |
W zakresie poznawczego obszaru rozwoju uczeń osiąga: | |
Wymagania ogólne z podstawy programowej | Doświadczenia uczniów w obszarach rozwojowych | |
1. Potrzeba i umiejętność samodzielnego, refleksyjnego, logicznego, krytycznego i twórczego myślenia 2. Umiejętność poprawnego posługiwania się j... |