W praktyce zapisy te mówią, że uczniowie uczą się z wykorzystaniem wszelkich aktywności i kanałów. Różnorodność – ruch, skupienie uwagi na poznawanym przedmiocie, eksploracja, możliwość doświadczania emocji i nawiązywania kontaktów, zintegrowane w obszarze metodycznym (za prof. Więckowskim) – będą tworzyć najefektywniejsze sytuacje edukacyjne.
REKLAMA
W kontekście teorii konstruktywistycznej i psychologii rozwojowej uczenie się wymaga aktywności zmysłów. Dlatego dla zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu edukacyjnego potrzebna jest systematyczna stymulacja zmysłów i ich integracja.
Ćwiczenia temu sprzyjające można czerpać z dziedziny tzw. integracji sensorycznej, dostosowując je do naszych nauczycielskich możliwości, potrzeb dzieci i warunków uczenia.
W związku z niestabilną sytuacją wywołaną pandemią, proponujemy spojrzenie na opracowany zestaw ćwiczeń zaczerpnięty z zasobów integracji sensorycznej jako na możliwość wykorzystania ich:
- w czasie zajęć w szkole – wówczas, dopasowując do możliwości i odpowiedzialności dzieci, przeprowadzać je jako ćwiczenia w parach lub indywidualnie z nauczycielem,
- zestaw ćwiczeń przekazanych rodzicom lub prowadzonych w trybie on-line, w sytuacji nauki zdalnej. Wówczas dziecko ćwiczy z domownikiem. Zwracam uwagę, że – zwłaszcza w warunkach izolacji – dzieci potrzebują takich ćwiczeń, które pozwolą im osiągać równowagę emocjonalną.
Wzmacniajmy system sensoryczny
Nasz mózg czerpie informacje o otaczającej go rzeczywistości poprzez wysoce wyspecjalizowane systemy sensoryczne. Ich prawidłowe funkcjonowanie leż...