By zmysły nas nie okłamywały, potrzebują integracji

O zajęciach ruchowych, które wspomagają  rozwój sfery poznawczej, emocjonalnej,  społecznej i fizycznej dziecka

Temat numeru

Podstawa programowa kształcenia ogólnego w odniesieniu do szkoły podstawowej podkreśla integralne spojrzenie na ucznia:„Najważniejszym celem kształcenia w szkole podstawowej jest dbałość o integralny rozwój biologiczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny 
i moralny ucznia” (Preambuła podstawy programowej kształcenia ogólnego szkoły podstawowej). Aspekt ten wzmacnia zapis dokumentu dla I etapu edukacyjnego, formułując tzw. cele rozwojowe w czterech sferach: fizycznej, emocjonalnej, społecznej i poznawczej.

W praktyce zapisy te mówią, że uczniowie uczą się z wykorzystaniem wszelkich aktywności i kanałów. Różnorodność – ruch, skupienie uwagi na poznawanym przedmiocie, eksploracja, możliwość doświadczania emocji i nawiązywania kontaktów, zintegrowane w obszarze metodycznym (za prof. Więckowskim) – będą tworzyć najefektywniejsze sytuacje edukacyjne.

REKLAMA

W kontekście teorii konstruktywistycznej i psychologii rozwojowej uczenie się wymaga aktywności zmysłów. Dlatego dla zapewnienia prawidłowego przebiegu procesu edukacyjnego potrzebna jest systematyczna stymulacja zmysłów i ich integracja.

Ćwiczenia temu sprzyjające można czerpać z dziedziny tzw. integracji sensorycznej, dostosowując je do naszych nauczycielskich możliwości, potrzeb dzieci i warunków uczenia.

W związku z niestabilną sytuacją wywołaną pandemią, proponujemy spojrzenie na opracowany zestaw ćwiczeń zaczerpnięty z zasobów integracji sensorycznej jako na możliwość wykorzystania ich:

  • w czasie zajęć w szkole – wówczas, dopasowując do możliwości i odpowiedzialności dzieci, przeprowadzać je jako ćwiczenia w parach lub indywidualnie z nauczycielem,
  • zestaw ćwiczeń przekazanych rodzicom lub prowadzonych w trybie on-line, w sytuacji nauki zdalnej. Wówczas dziecko ćwiczy z domownikiem. Zwracam uwagę, że – zwłaszcza w warunkach izolacji – dzieci potrzebują takich ćwiczeń, które pozwolą im osiągać równowagę emocjonalną.

Wzmacniajmy system sensoryczny

Nasz mózg czerpie informacje o otaczającej go rzeczywistości poprzez wysoce wyspecjalizowane systemy sensoryczne. Ich prawidłowe funkcjonowanie leż...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy