Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

31 stycznia 2018

NR 32 (Grudzień 2017)

Bawię się sztuką
Kreatywnie, czyli twórczo

0 205

Temat: Działania z prostokątną kartką papieru. Kompozycja 3D.

Grupa docelowa: dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Materiały dla jednego dziecka: Pięć białych kartek papieru o formacie A4, klej do papieru, nożyczki, kredki, kolorowe skrawki papierów samoprzylepnych, szary lub biały papier (najlepiej brystol) o formacie 50x70 cm.

Czas potrzebny na realizację tematu: 2 x 45 min (łącznie z wprowadzeniem metodycznym plus przerwa ok. 10 min.).

Cel tematu: Kreatywność oraz sprawność manualna. Ćwiczenia widzenia przestrzennego (3D). Poznanie terminów: dekoracyjność, długość, szerokość i grubość.

Uzasadnienie metodyczne tematu:
Wiadomo, że w tym wieku dzieci nie postrzegają przestrzennie. W ramach eksperymentu warto zrealizować z nimi ten temat, bowiem uczy on koncentracji oraz jest kreatywną zabawą. A tym samym pobudza do twórczych poszukiwań.

Warto także przybliżyć dzieciom pojęcie dekoracyjności. Wiadomo, że w tej grupie wiekowej to pojęcie nie istnieje. Możemy jedynie mówić o swobodnym kolorowaniu kartki. Takie działania plastyczne wynikają z rozwoju dziecka. Nie należy oczekiwać, że dziecko narysuje równe linie albo dokładnie zapełni rysunek wewnątrz konturu, bo to jest niezgodne z jego rozwojem.

Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji tego tematu:

  • Jak dziecko radzi sobie ze swobodnym pokolorowaniem kartek? (Wydawać by się mogło, że swobodne kolorowanie kilku kartek papieru jest bardzo proste. Jednak dla niektórych dzieci może to stanowić pewną barierę. Tym bardziej, że kolorowanie białych kartek ma być dość szybkie i spontaniczne. Dlatego trzeba zastrzec, że należy korzystać z własnych pomysłów, a nie z gotowych pomysłów innych dzieci).
  • Jak dziecko radzi sobie z wycięciem różnych wzorów w kartce? (Kreatywność i sprawność manualna).
  • Jak radzi sobie z wykonaniem papierowych rulonów oraz z przyklejaniem na nich wyciętych elementów? (Kreatywność i sprawność manualna). Przy wykonywaniu rulonów kilka razy należy przećwiczyć przyszczypanie kartki papieru. Opanowanie tej umiejętności pozwala na realizację dalszej części tematu)
  • Co sprawia mu trudność przy realizacji tego tematu i dlaczego? (Na kreatywność składa się samodzielne wykonanie danej pracy plastycznej. A jest nią:
  • Szybkie i pomysłowe pokolorowanie białych kartek papieru.
  • Ciekawe wycięcia w pokolorowanych kartkach.
  • Właściwe sklejenie kolorowych rulonów i przyklejanie na nich wyciętych elementów.
  • Dobre rozmieszczenie, a następnie przyklejenie gotowych obiektów plastycznych na dużej kartce.
  • Kreatywność dziecka możemy wspomóc, jednak nie możemy nawet w części  wykonać za niego jego pracy plastycznej.

Jeśli dziecko jest niezadowolone ze swojej pracy plastycznej po tym, jak ją ukończyło, to jest to dobry znak, że ma świadomość popełnionych w niej błędów.

I to też jest kreatytwne.

Natomiast jeśli dziecko nie jest zadowolone ze swojej pracy plastycznej w trakcie jej realizacji i sygnalizuje to werbalnie np.: „Ja nie wiem, co mam dalej robić”, to też jest kreatywne. Ponieważ zamierza dalej wykonywać pracę, lecz z różnych powodów (najczęściej hałas i duża liczba dzieci w klasie) nie może jej kontynuować. Wtedy koniecznie należy zapytać, na którym etapie pracy się zatrzymało i z czym ma problem.

Sygnalizowanie problemu, zgłaszanie zapytań dotyczących sposobu realizacji tematu jest także kreatywne. Takie zachowania budują twórczą atmosferę i dają dziecku poczucie pewności. Wiele tu zależy od nauczyciela. P...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy