W fascynującym świecie niewidzialnych sił

Kącik małego odkrywcy

Dzieci na ogół wiedzą, co to znaczy być silnym lub nie mieć siły, użyć siły, robić coś ponad siłę, na miarę własnych sił itp. Jednak zapytane o to, czym jest siła, mają trudności z udzieleniem odpowiedzi. Dlaczego? Dlatego, że dziecko najpierw musiałoby tę siłę zobaczyć, poznać i zrozumieć, aby potem mogło o niej mówić. Tylko jak pokazać dzieciom różnego rodzaju siły z fizycznego punktu widzenia, skoro te siły są niewidzialne?

Wobliczu dzisiejszej nauki nie jest to możliwe, ale za to bez wielkiego trudu i nakładu środków finansowych możemy przeprowadzić z dziećmi szereg efektownych eksperymentów, ukazujących skutki istnienia różnego rodzaju sił wokół nas. Inaczej mówiąc – możemy pokazać mnóstwo przykładów świadczących o tym, że żyjemy wśród różnego rodzaju sił działających na nas i nasze otoczenie. Warto poznać tajemnicze działanie tych sił, by potem wiedzę wykorzystać nie tylko w dalszej nauce, ale przede wszystkim w życiu.

REKLAMA

Zajęcia należy zacząć od krótkiej pogadanki na temat sił. Wyjaśnić młodym odkrywcom, że siła występuje tylko wtedy, gdy wzajemnie działają na siebie dwa ciała. To może być trudne do zrozumienia, ale pomocne będzie wymienienie różnego rodzaju sił, które dzieci znają przynajmniej z nazwy: siły elektryczne (siła prądu), siły magnetyczne, siły grawitacyjne, siły tarcia, nacisku, ciężkości, wyporu.
Kolejnym etapem zajęć będzie przeprowadzenie wybranych eksperymentów, ukazujących istnienie między ciałami różnego rodzaju sił.

Tajemnicza siła ukryta między kartkami zwykłego papieru
 

Należy przygotować:

  • 2 zeszyty ćwiczeń lub 2 książki w miękkich okładkach,
  • zamiast książek lub zeszytów ćwiczeń może być około 200 kartek papieru do drukarki (może być papier zadrukowany; nie ma potrzeby dokładnego liczenia kartek).

Wykonanie eksperymentu:

  • Złożyć ze sobą 2 zeszyty ćwiczeń, 2 książki lub rozdzielony na połowę papier do drukarki – przysuwając do siebie i kartkując w taki sposób, aby kartki trzymane w jednej i drugiej ręce „wchodziły” jedna w drugą.
  • Spróbować rozdzielić złączone niewidzialną siłą kartki, ciągnąc je w przeciwne strony.

Co się okaże? To będzie bardzo trudne, pomimo użycia dużej siły rąk.

Jaka tajemnicza siła spowodowała „sklejenie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy