Wprowadzenie w 1999 roku do edukacji wczesnoszkolnej systemu kształcenia zintegrowanego miało na celu przede wszystkim zmianę podejścia do procesu uczenia się dziecka. Uwzględniono w założeniach edukacji zintegrowanej fakt, iż uczenie się człowieka jest efektywne wówczas, gdy natrafia na tzw. moment dojrzałości rozwojowej, który uczenie czyni skutecznym, nie uciążliwym, lecz przystosowanym realnie do możliwości samej uczącej się osoby. Nie jest istotne bowiem, czy dziecko zapamięta wierszyk i wyrecytuje go z pamięci przed nauczycielem, ważna jest funkcja, jaką ma spełnić w rozwoju dziecka ów wierszyk; funkcja poznawcza, a także formacyjna. Sama ocena za powiedzenie wiersza z pamięci nie wskazuje bowiem, czy owa funkcja doprowadziła do konkretnych zmian w rozwoju, np. że dziecko rozumie i stosuje w praktyce nowe pojęcia z wiersza lub włączyło do swego zachowania wartość zawartą w treści wiersza. Dlatego tak istotnym elementem kształcenia zintegrowanego stało się odejście od stawiania ocen cyfrowych na rzecz opisu zmian w rozwoju, a w przypadku klasyfikacji semestralnej i rocznej tzw. ocena opisowa. Bieżącą ocenę cyfrową zamieniono...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.