Stałe diagnozowanie a ocena opisowa w klasach I–III

Z podstawy programowej

Ocenianie w edukacji wczesnoszkolnej uwzględnia całościowy (holistyczny) rozwój ucznia, którego szczególnymi, ale nie jedynymi, przejawami są osiągnięcia szkolne. Ocenianie ma uwzględniać wszechstronny, indywidualny rozwój ucznia; wspierać go zarówno w aktywności poznawczej, jak i formacyjnej (wychowawczej). Ocenianie na etapie edukacji wczesnoszkolnej stanowi integralny element procesu edukacji, powinno więc odbywać się w sytuacjach naturalnych i właściwych dla dzieci, przede wszystkim w zabawie i realizacji zadań edukacyjnych1.

Wprowadzenie w 1999 roku do edukacji wczesnoszkolnej systemu kształcenia zintegrowanego miało na celu przede wszystkim zmianę podejścia do procesu uczenia się dziecka. Uwzględniono w założeniach edukacji zintegrowanej fakt, iż uczenie się człowieka jest efektywne wówczas, gdy natrafia na tzw. moment dojrzałości rozwojowej, który uczenie czyni skutecznym, nie uciążliwym, lecz przystosowanym realnie do możliwości samej uczącej się osoby. Nie jest istotne bowiem, czy dziecko zapamięta wierszyk i wyrecytuje go z pamięci przed nauczycielem, ważna jest funkcja, jaką ma spełnić w rozwoju dziecka ów wierszyk; funkcja poznawcza, a także formacyjna. Sama ocena za powiedzenie wiersza z pamięci nie wskazuje bowiem, czy owa funkcja doprowadziła do konkretnych zmian w rozwoju, np. że dziecko rozumie i stosuje w praktyce nowe pojęcia z wiersza lub włączyło do swego zachowania wartość zawartą w treści wiersza. Dlatego tak istotnym elementem kształcenia zintegrowanego stało się odejście od stawiania ocen cyfrowych na rzecz opisu zmian w rozwoju, a w przypadku klasyfikacji semestralnej i rocznej tzw. ocena opisowa. Bieżącą ocenę cyfrową zamieniono...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy