Które zmiany w prawie oświatowym wprowadzone w 2025 r. uznałby Pan za najbardziej przełomowe i dlaczego?
GK: Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie od 1 września 2025 r. nowego obowiązkowego przedmiotu – edukacji zdrowotnej. Ma to niewątpliwie wpływ na organizację procesu dydaktycznego i wymaga odpowiedniego przygotowania kadry nauczycielskiej. Ponadto od 1 maja 2025 r. zmodyfikowano zasady ubiegania się i rozliczania dotacji celowej na remonty i inwestycje w placówkach oświatowych, co ma duże znaczenie dla finansowego funkcjonowania szkół i przedszkoli. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów widoczne są założenia projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Planowana jest nowelizacja pięciu ustaw: ustawy Prawo oświatowe, Karty Nauczyciela, ustawy o systemie oświaty, ustawy o systemie informacji oświatowej oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Główne cele nowelizacji to zmiana definicji podstawy programowej, nowe podejście do planowania efektów uczenia się, wzmocnienie kompetencji uczniów oraz zwiększenie stopnia elastyczności dla nauczycieli. Zmiany mają wchodzić w życie stopniowo od roku szkolnego 2026/2027. Będą obejmowały kwestie nadzoru pedagogicznego, organ...
Prawo oświatowe w praktyce – wywiad z prof. Grzegorzem Krawcem
W niniejszej rozmowie z prof. Grzegorzem Krwacem, prawnikiem specjalizującym się w prawie oświatowym i autorem publikacji Prawo oświatowe. Komentarz (Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2025), która właśnie ukazała się na rynku, rozmawiamy o kluczowych aspektach prawa oświatowego, które znalazły się w jego książce. Ekspert szczegółowo omawia zmiany, które mają wpływ na codzienne funkcjonowanie placówek edukacyjnych oraz dzieli się praktycznymi wskazówkami dotyczącymi stosowania przepisów w polskim systemie edukacyjnym. Tłumaczy też, jakie wyzwania stawia przed dyrektorami i nauczycielami stosowanie prawa w kontekście dynamicznych zmian w polskim systemie edukacji.