Które zmiany w prawie oświatowym wprowadzone w 2025 r. uznałby Pan za najbardziej przełomowe i dlaczego?
GK: Najważniejszą zmianą jest wprowadzenie od 1 września 2025 r. nowego obowiązkowego przedmiotu – edukacji zdrowotnej. Ma to niewątpliwie wpływ na organizację procesu dydaktycznego i wymaga odpowiedniego przygotowania kadry nauczycielskiej. Ponadto od 1 maja 2025 r. zmodyfikowano zasady ubiegania się i rozliczania dotacji celowej na remonty i inwestycje w placówkach oświatowych, co ma duże znaczenie dla finansowego funkcjonowania szkół i przedszkoli. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów widoczne są założenia projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe oraz niektórych innych ustaw. Planowana jest nowelizacja pięciu ustaw: ustawy Prawo oświatowe, Karty Nauczyciela, ustawy o systemie oświaty, ustawy o systemie informacji oświatowej oraz ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. Główne cele nowelizacji to zmiana definicji podstawy programowej, nowe podejście do planowania efektów uczenia się, wzmocnienie kompetencji uczniów oraz zwiększenie stopnia elastyczności dla nauczycieli. Zmiany mają wchodzić w życie stopniowo od roku szkolnego 2026/2027. Będą obejmowały kwestie nadzoru pedagogicznego, organ...
Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów
- 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
- Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
- Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
- ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.
Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.