Porozmawiajmy o gwiazdozbiorach

Lekcja wychowania fizycznego z pomysłem

Lekcja wychowania fizycznego niekoniecznie musi mieć postać nudnych, monotonnie powtarzanych ćwiczeń. Można nadać jej formę intrygującej opowieści, w trakcie której dzieci będą ilustrowały ruchem wiadomości z wybranej dziedziny. Dzięki temu zajęcia pozwolą na ugruntowanie wiedzy uczniów np. z zakresu edukacji przyrodniczej, polonistycznej lub matematycznej. Temat przewodni takiej lekcji może być zatem odległy od wąsko rozumianego WF.

Poniżej prezentujemy propozycję zajęć, w trakcie których dzieci będą utrwalały w pamięci nazwy gwiazdozbiorów widocznych nad Polską. Dlatego osnowę tematyczną zajęć będą stanowiły kolejno zabawy: „Bliźnięta”, „Trójkąt”, „Mały wóz”, „Wąż”, „Jaszczurka”, „Baran”, „Strzała”, „Pegaz” i „Żyrafa”, a także „Wilk” oraz „Zając”. Przygotowując się do przeprowadzenia opisanej lekcji, dobrze byłoby wyposażyć się w schematyczne rysunki (wydruki) wybranych fragmentów nieba przedstawiające wymienione gwiazdozbiory.
Uczestnicząc w opisanych zabawach, dzieci będą mogły m.in.: doskonalić czworakowanie i pełzanie, przemieszczać przybory różnych rozmiarów, uczyć się łączenia ruchów rąk i nóg, a także wykonywać precyzyjne ćwiczenia szyi. Zatem w trakcie lekcji o gwiazdach zrealizujemy także zadania typowe dla wychowania fizycznego.

REKLAMA

„Bliźnięta”

Fabuła / narracja: Jednym z gwiazdozbiorów, które widać nad Polską, są Bliźnięta. Gdy patrzymy na nie, widzimy bawiące się rodzeństwo [tu można zaprezentować uczniom schematyczny rysunek nieba z tym gwiazdozbiorem]. Gdy przyjrzycie się im uważnie, na pewno zauważycie, że jedno z dzieci stara się powtarzać to, co robi drugie. Czy Wy też byście tak potrafili? Przekonajmy się!
Przebieg: Uczestników łączy się w pary. Tworzący je uczniowie stają twarzami do siebie. W każdej z par jeden z ćwiczących prezentuje dowolne ruchy, a drugi (niczym lustrzane odbicie) stara się je powtarzać. Nauczyciel inspiruje wychowanków do wszechstronnego aktywizowania mięśni kończyn, tułowia i szyi. Po kilku chwilach następuje zmiana ról w parach.
Cele:

  • wychowawczy: wdrażanie uczniów do umiejętności współdziałania w parze,
  • dydaktyczny: zapoznanie wychowanków z wyglądem gwiazdozbioru Bliźnięta,
  • w sferze umiejętności ruchowych: uplastycznianie umiejętności wszechstronnego władania kończynami, tułowiem i szyją,
  • w sferze zdolności motorycznych: rozwijanie orientacji przestrzennej, doskonalenie zdolności różnicowania ruchów, kształtowanie zdolności dostosowywania się do zmieniających się okoliczności.

Pogadanka końcowa: Gdy na was patrzyłem, od razu wiedziałem, jaki gwiazdozbiór naśladujecie. Ka...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy