Patrząc na drzewo

Scenariusz zajęć

Myśli ludzkie nie biegną wzdłuż sztywno wytyczonej linii, ale rozchodzą się na wszystkie strony, splatają się ze sobą i tworzą nieograniczoną, gęstą sieć wzajemnych powiązań. 
I to jest główny powód do tego, by w pracy z uczniami nie skupiać się na myśleniu linearnym (tzw. „myśleniu po sznurku”, opartym na standardach i typowych rozwiązaniach), ale na myśleniu lateralnym i wieloaspektowym. Wymienione modele myślenia sprzyjają kreatywności i innowacyjności, bez których rozwój jednostki nie ma racji bytu.

Myślenie lateralne, którego prekursorem był Edward de Bono, zakłada odrzucenie sztywności w rozumieniu i postrzeganiu świata na rzecz alternatywnych rozwiązań, opartych na twórczym myśleniu. Inaczej mówiąc – polega na świadomej umiejętności tworzenia pozornie nieistniejących powiązań na rzecz znalezienia najskuteczniejszego rozwiązania.

REKLAMA

Myślenie wielokierunkowe, którego twórcą był Mind Mappingu, polega na wielokierunkowym sposobie „notowania myśli”, czyli tworzeniu tzw. map myśli. Ten model myślenia odzwierciedla naturalne preferencje umysłu i sprzyja zapamiętywaniu, kreatywności i innowacyjności.

Przedstawiony poniżej scenariusz zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej, polonistycznej i artystycznej w klasie III jest przykładem 4–5-godzinnych zajęć (przeprowadzonych w dwóch kolejnych dniach), opartych na twórczym, kreatywnym myśleniu i działaniu.

 

Temat dnia aktywności 

 Patrzę na drzewo i widzę

Cele ogólne

  • kształcenie kreatywności i twórczej wyobraźni uczniów
  • wdrażanie dzieci do holistycznego postrzegania otaczającego świata

Cele szczegółowe

Uczeń:

  • potrafi patrzeć „oczami wyobraźni” własnej i kolegów
  • zauważa, że różni ludzie mogą zupełnie inaczej postrzegać otaczającą rzeczywistość
  • dostrzega znaczenie wyobraźni i twórczego rozwoju w życiu każdego człowieka
  • jest świadomy tego, że kreatywne myślenie i twórcza wyobraźnia wzbogacają każdego człowieka i „otwierają oczy” na otaczający świat
  • potrafi realizować różnego rodzaju zadania szkolne w twórczy, kreatywny sposób
  • potrafi zaprezentować wykonaną pracę w oryginalnej i jednocześnie zwięzłej, rzeczowej formie
  • patrzy na drzewo oczami dziecka, przyrodnika, arty...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy