Myślenie lateralne, którego prekursorem był Edward de Bono, zakłada odrzucenie sztywności w rozumieniu i postrzeganiu świata na rzecz alternatywnych rozwiązań, opartych na twórczym myśleniu. Inaczej mówiąc – polega na świadomej umiejętności tworzenia pozornie nieistniejących powiązań na rzecz znalezienia najskuteczniejszego rozwiązania.
REKLAMA
Myślenie wielokierunkowe, którego twórcą był Mind Mappingu, polega na wielokierunkowym sposobie „notowania myśli”, czyli tworzeniu tzw. map myśli. Ten model myślenia odzwierciedla naturalne preferencje umysłu i sprzyja zapamiętywaniu, kreatywności i innowacyjności.
Przedstawiony poniżej scenariusz zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej, polonistycznej i artystycznej w klasie III jest przykładem 4–5-godzinnych zajęć (przeprowadzonych w dwóch kolejnych dniach), opartych na twórczym, kreatywnym myśleniu i działaniu.
Temat dnia aktywności |
Patrzę na drzewo i widzę |
---|---|
Cele ogólne |
|
Cele szczegółowe |
Uczeń:
|