Dołącz do czytelników
Brak wyników

Zajęcia na czasie

11 lutego 2021

NR 61 (Luty 2021)

NAUCZANIE ZDALNE
Jak się do niego przygotować?

16

Obecna rzeczywistość pokazuje nam bardzo duże zmiany w uczeniu. Edukacja wczesnoszkolna kojarzona była głównie z zajęciami w klasach, gdzie nauczyciele i uczniowie przebywali wspólnie i realizowali różne zadania oraz wytyczne związane z programem nauczania. Do pewnego momentu nauczyciele nie potrafili sobie wyobrazić, w jaki sposób skutecznie prowadzić zajęcia online z uczniami klas I–III. Zastosowanie takiego rozwiązania w edukacji jest możliwe, wymaga jednak odpowiedniego i gruntownego przygotowania oraz zmierzenia się z różnymi wyzwaniami, które stoją przed nauczycielami w edukacji zdalnej.

Jakie są wyzwania edukacji wczesnoszkolnej w wersji zdalnej?

Wyzwań jest bardzo dużo. Możemy je podzielić na kilka kategorii. Mogą dotyczyć nauczycieli, uczniów, rodziców. Oczywiście, w każdej grupie jest ich wiele.

POLECAMY

Przyjrzyjmy się po kolei każdej z nich. Wśród nauczycieli mogą to być: znalezienie i dobranie odpowiedniego sprzętu do prowadzenia zajęć online, odpowiednia konfiguracja sprzętu, wytłumaczenie uczniom i rodzicom kwestii technicznych, bycie przygotowanym na różne niespodzianki podczas prowadzenia zajęć online, zadawanie oraz sprawdzanie zadań domowych lub innych prac dla uczniów, komunikacja z uczniami i rodzicami pomiędzy zajęciami. Trudności, z którymi spotykają się uczniowie i rodzice, to między innymi: logowanie do systemu i umiejętne wykorzystywanie wybranych przez nauczycieli aplikacji, zasady komunikacji z prowadzącymi zajęcia 

Z jakich narzędzi korzystać podczas prowadzenia zajęć? 

Jest wiele różnych narzędzi, z których możemy skorzystać. Zanim jednak rozpoczniemy ich testowanie, warto dowiedzieć się, z jakich narzędzi proponuje korzystanie nasza szkoła i czy jest jakaś jedna dedykowana platforma lub aplikacja, z której korzystają uczniowie i wszyscy nauczyciele. To bardzo istotne, ponieważ jeśli skupiamy się tylko na jednym narzędziu, to przeciwdziałamy chaosowi, a uczniowie mają wszystkie lekcje lub materiały zebrane w jednym miejscu. Do tego rodzice lub opiekunowie muszą poznać działanie tylko jednej platformy, a nie kilku różnych. To z pewnością wpłynie na doskonalenie procesu adaptacji do nowych warunków, usprawnianie organizacji zajęć oraz większy spokój – ponieważ nie będzie trzeba logować się do kilku różnych aplikacji w zależności od rodzaju lekcji. 

Jeśli jednak mamy dowolność w wyborze aplikacji lub sposobu komunikacji z uczniami, to przetestujmy kilka różnych opcji. Najlepiej wziąć pod uwagę aplikacje proste, które nie mają zbyt wielu zaawansowanych funkcji lub takie, do których będzie łatwo znaleźć instrukcję dla rodziców lub opiekunów, czyli tak zwany tutorial. Takich tutoriali możemy szukać zwłaszcza w serwisie YouTube lub na stronach danych aplikacji w sekcji „Pomoc”. Działanie i funkcje aplikacji mogą być różne. Najważniejsze jest to, żeby rodzice i opiekunowie wiedzieli, jak się włączyć do takich zajęć online, jak je zakończyć oraz jak można przesyłać pliki. Aby praca z wybraną aplikacją była owocna, dobrze jest wysłać rodzicom na początku link do aplikacji, krótki instruktaż krok po kroku w formie pisemnej oraz krótki instruktaż w formie filmu.

Jak poradzić sobie z problemami technicznymi?

Przede wszystkim musimy pamiętać, że problemy techniczne będą się zdarzać, nawet jeśli przygotujemy się najlepiej, jak potrafimy. To normalne, że mogą wystąpić różne zakłócenia. Lepiej jest być ich świadomym i możliwie się do nich przygotować. Jeśli pracujemy zdalnie, to w grę wchodzą nie tylko nasze umiejętności i przygotowanie do zajęć, ale także kwestie związane z jakością połączenia internetowego, przygotowaniem uczniów, przygotowaniem sprzętu i różne sytuacje, których nie jesteśmy w stanie przewidzieć. Aby przygotować się na różne niespodzianki, pomocne może być wykonanie poniższego ćwiczenia. 

Ćwiczenie

Pomyśl przez moment i zapisz, z jakimi problemami możesz się spotkać podczas twojej pracy w systemie nauki zdalnej w edukacji wczesnoszkolnej.  Weź pod uwagę takie aspekty jak kwestie techniczne, twoje przygotowanie, zaplecze techniczne i warunki uczniów, awarie i sytuacje niespodziewane. Jeśli przemyślisz to wszystko lub zapiszesz w praktycznej tabeli, będzie ci o wiele łatwiej przygotować się na różne niespodzianki. Dodatkowo do każdego wyzwania lub problemu postaraj się znaleźć rozwiązanie – na tyle proste do wdrożenia, żeby szybko móc je zastosować. Przykładowo, jeśli zapiszesz w tabeli, że wyzwaniem może być łącze internetowe, to możesz zapisać następujące rozwiązania: przetestowanie łącza internetowego przed zajęciami i jego parametrów, korzystanie z mocniejszego sygnału Wi-Fi lub podpięcie kabla bezpośrednio do laptopa, rozważenie kupienia wzmacniacza sygnału Wi-Fi, odpowiednie ustawienia routera i swojego sprzętu, aby maksymalnie wykorzystać parametry łącza internetowego, w skrajnych sytuacjach skorzystanie z innego łącza internetowego, np. Internetu mobilnego. To tylko kilka przykładów rozwiązań jednego problemu, który zdarza się bardzo często. Nie jest to jednak reguła. Wszystko zależy od tego, jak się przygotujemy do zajęć. Jeśli wykonamy ćwiczenie rzetelnie, to powstanie nam spora lista możliwych wyzwań łącznie z rozwiązaniami. Musimy również pamiętać, że lista jest otwarta i zapewne będzie się powiększać. Nie możemy przecież przewidzieć wszystkich wyzwań, na jakie możemy napotkać, ucząc zdalnie.

Jak przygotować materiały do pracy z uczniami online?

Materiały do pracy z uczniami możemy przygotować z odpowiednim wyprzedzeniem, a następnie zamieścić je w chmurze. Jak zrobić to praktycznie? Możemy skorzystać z różnych materiałów dołączonych do podręcznika wiodącego, a następnie, korzystając z dysku internetowego, np.  z Google Drive lub One Drive, przesłać na dysk dany plik i udostępnić go uczniom, podając link do dysku. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, że nie wysyłamy e-maili z różnymi załącznikami, które mogą być zbyt duże, tylko zamieszczamy wszystko jako linki z natychmiastowym dostępem w chmurze. Możemy, oczywiście, przesyłać takie materiały do lekcji w formie e-maili lub wiadomości za pośrednictwem różnych komunikatorów. Ważne jest jednak, żeby rodzice i opiekunowie wiedzieli dokładnie, jak będziemy się komunikować z uczniami i w jaki sposób materiały do zajęć i do zadań domowych będą przesyłane i zamieszczone.

Jeśli chcielibyśmy, żeby uczniowie przesyłali zadania domowe na chmurę, wystarczy, że załączymy lub przygotujemy instrukcję, jak przesyłać takie pliki. Należy ustalić jeden prosty sposób przesyłania plików, dzięki temu będziemy mieli większą pewność, że wszystkie potrzebne materiały będą znajdowały się w jednym miejscu i zostaną przesłane w jeden określony sposób. Z pewnością będzie to o wiele łatwiejsze niż wysyłanie prac plastycznych dzieci przykładowo jako załącznik do e-maila, jako link do dysku w chmurze oraz jako link z Dropbox. Ustalenie jednego sposobu przesyłania plików zaoszczędzi wszystkim czas i pomoże szybciej opanować system organizacyjny.

Jak przygotować swoje stanowisko pracy zdalnej?

Optymalnie byłoby, gdybyśmy dysponowali choć małym osobnym stolikiem lub częścią biurka do prowadzenia zajęć zdalnych. Nie jest to wszystko jednak takie proste. Wiele zależy od naszych warunków, od tego, jakie mamy mieszkanie, ile osób jest w nim razem z nami i od tego, gdzie jest najlepszy sygnał Internetu. Możemy jednak w łatwy sposób postarać się przystosować sobie nasze miejsce pracy do warunków i możliwości.

Jeśli nie możemy sobie pozwolić na pracę w osobnym pokoju i na ustawienie laptopa na osobnym stoliku lub na biurku, to możemy skorzystać z sypialni, w której laptop może zostać położony na składanym stoliku, fragmencie toaletki czy komodzie.

Wybór miejsca będzie zależał od tego, jakie meble mamy w danym pomieszczeniu. Pamiętajmy też o komforcie pracy. Jeśli to możliwe, powinniśmy przygotować sobie tyle miejsca na stole czy blacie, aby mieściły się na nim swobodnie laptop i myszka oraz nasze notatki i coś do picia. Trudno przecież prowadzić zajęcia online bez podstawowych rzeczy, które pomogą w lepszym prowadzeniu spotkań. Co jeszcze możemy zrobić, aby zwiększyć komfort naszej pracy? Jeśli mamy już określoną przestrzeń na nasz sprzęt, to dobrym rozwiązaniem jest podpięcie dodatkowej klawiatury dla lepszego pisania i myszki przewodowej lub bezprzewodowej zamiast tej w laptopie dla większej wygody. Są to jedynie propozycje i wszystko zależy od nas, warto jednak przetestować różne rozwiązania. 

Jeśli korzystamy z laptopa, to powinniśmy zadbać także o jego właściwe ustawienie względem naszych oczu. I choć mamy tutaj mniej możliwości regulacji wysokości ekranu w porównaniu z monitorami komputerów stacjonarnych, to i tak z pomocą przyjdą zwykła podkładka lub coś na kształt metalowej półeczki, na której będziemy mogli postawić laptopa, żeby zadbać o odpowiedni kąt i wysokość ekranu. Nie musimy specjalnie stosować różnych drogich akcesoriów. Ja w tym celu wykorzystuję metalową półkę wstawną do szafki kuchennej w kolorze białym z jednego z większych sklepów z akcesoriami do domu i kuchni. Dzięki temu rozwiązaniu nasz laptop się nie przegrzewa, ponieważ ma dostęp do powietrza, a my zyskujemy lepszy komfort pracy. Dodatkowo pod laptopa możemy schować nasze notatki lub książki i tym samym zyskujemy miejsce na stole lub blacie. Innym rodzajem sprzętu, który może nam pomóc, jest kamera internetowa. Może być to ta wbudowana w laptopa lub, jeżeli mamy taką możliwość, dopinana kamera na kabel USB. Niezależnie od tego, z którego rozwiązania będziemy chcieli skorzystać, warto sprawdzić, jaki jest kąt nachylenia kamery, jaki jest kadr i czy obiektyw kamery jest wyczyszczony. 

Jednym z ostatnich elementów jest odpowiednie oświetlenie. Jest ono ważne w kontekście dbania o nasze oczy, dobrą widoczność prowadzącego dla naszych uczniów oraz podnoszenia komfortu pracy zdalnej. Jeśli mamy taką możliwość, możemy sprawdzić, jaki rodzaj światła odpowiada nam najbardziej i ewentualnie wymienić żarówki na inny odcień. Na przykład gdy w naszym pomieszczeniu do nauki zdalnej mamy światło typu ciepłego żółtego, to możemy zmienić je na światło neutralne, które będzie lepsze dla naszych oczu. Liczy się także odpowiednia moc żarówki lub żarówek. Powinny dawać odpowiednio dużo światła, ale nie być za mocne. Jeśli zastanawiamy się nad wyborem oświetlenia, warto wybrać się do marketu budowlanego i tam przetestować kilka rodzajów żarówek oraz to, jak nasze oczy czują się w określonym świetle. Jeśli przetestujemy różne rodzaje oświetlenia, to z pewnością wybierzemy optymalne dla siebie. Jeśli nie chcemy wymieniać żarówek w oświetleniu znajdującym się na suficie, możemy zmienić i ustawić odpowiednie światło w lampie lub lampce, która będzie oświetlała bezpośrednio nasze miejsce pracy. Musimy wziąć pod uwagę, że w tym miejscu do pracy zdalnej przebywamy kilka godzin dziennie i warto zadbać o możliwie komfortowe warunki pracy. Do tego wcale nie musimy wydawać dużych kwot na specjalistyczne oświetlenie. 

Innym elementem może być także zadbanie o odpowiednie tło. Nie mam tu na myśli kupowania czegoś specjalnego, tylko po prostu odpowiednie wykadrowanie i ustawienie kamery tak, żeby w kadrze znajdowało się to, co chcemy. Warto przed dniem lekcji online przygotować sobie i uporządkować tło, usuwając z niego niepotrzebne elementy, żeby w kadrze nie było elementów, które mogłyby rozpraszać uczniów. Pamiętajmy, że nie musi to być goła ściana.

Jaki sprzęt będzie potrzebny do pracy zdalnej?

Propozycji i możliwości jest tutaj wiele. Być może są szkoły, które będą mogły pożyczyć swój sprzęt nauczycielom, lub też takie, które będą polegały tylko na sprzęcie, który już mamy w domu. Nieważne, od czego zaczniemy, najważniejsze jest, żeby wszystko sobie dobrze przygotować i przemyśleć. Oto kilka pomysłów na to, jak można prowadzić zajęcia dla uczniów z wykorzystaniem sprzętu, który już mamy.

Do prowadzenia zajęć online możemy korzystać z naszego prywatnego sprzętu. Oczywiście, idealnie byłoby, gdyby był to sprzęt szkolny, ale nie zawsze mamy taką możliwość. Jeśl...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy