NAUCZANIE ZDALNE

Jak się do niego przygotować?

Zajęcia na czasie

Obecna rzeczywistość pokazuje nam bardzo duże zmiany w uczeniu. Edukacja wczesnoszkolna kojarzona była głównie z zajęciami w klasach, gdzie nauczyciele i uczniowie przebywali wspólnie i realizowali różne zadania oraz wytyczne związane z programem nauczania. Do pewnego momentu nauczyciele nie potrafili sobie wyobrazić, w jaki sposób skutecznie prowadzić zajęcia online z uczniami klas I–III. Zastosowanie takiego rozwiązania w edukacji jest możliwe, wymaga jednak odpowiedniego i gruntownego przygotowania oraz zmierzenia się z różnymi wyzwaniami, które stoją przed nauczycielami w edukacji zdalnej.

Jakie są wyzwania edukacji wczesnoszkolnej w wersji zdalnej?

Wyzwań jest bardzo dużo. Możemy je podzielić na kilka kategorii. Mogą dotyczyć nauczycieli, uczniów, rodziców. Oczywiście, w każdej grupie jest ich wiele.

POLECAMY

Przyjrzyjmy się po kolei każdej z nich. Wśród nauczycieli mogą to być: znalezienie i dobranie odpowiedniego sprzętu do prowadzenia zajęć online, odpowiednia konfiguracja sprzętu, wytłumaczenie uczniom i rodzicom kwestii technicznych, bycie przygotowanym na różne niespodzianki podczas prowadzenia zajęć online, zadawanie oraz sprawdzanie zadań domowych lub innych prac dla uczniów, komunikacja z uczniami i rodzicami pomiędzy zajęciami. Trudności, z którymi spotykają się uczniowie i rodzice, to między innymi: logowanie do systemu i umiejętne wykorzystywanie wybranych przez nauczycieli aplikacji, zasady komunikacji z prowadzącymi zajęcia 

Z jakich narzędzi korzystać podczas prowadzenia zajęć? 

Jest wiele różnych narzędzi, z których możemy skorzystać. Zanim jednak rozpoczniemy ich testowanie, warto dowiedzieć się, z jakich narzędzi proponuje korzystanie nasza szkoła i czy jest jakaś jedna dedykowana platforma lub aplikacja, z której korzystają uczniowie i wszyscy nauczyciele. To bardzo istotne, ponieważ jeśli skupiamy się tylko na jednym narzędziu, to przeciwdziałamy chaosowi, a uczniowie mają wszystkie lekcje lub materiały zebrane w jednym miejscu. Do tego rodzice lub opiekunowie muszą poznać działanie tylko jednej platformy, a nie kilku różnych. To z pewnością wpłynie na doskonalenie procesu adaptacji do nowych warunków, usprawnianie organizacji zajęć oraz większy spokój – ponieważ nie będzie trzeba logować się do kilku różnych aplikacji w zależności od rodzaju lekcji. 

Jeśli jednak mamy dowolność w wyborze aplikacji lub sposobu komunikacji z uczniami, to przetestujmy kilka różnych opcji. Najlepiej wziąć pod uwagę aplikacje proste, które nie mają zbyt wielu zaawansowanych funkcji lub takie, do których będzie łatwo znaleźć instrukcję dla rodziców lub opiekunów, czyli tak zwany tutorial. Takich tutoriali możemy szukać zwłaszcza w serwisie YouTube lub na stronach danych aplikacji w sekcji „Pomoc”. Działanie i funkcje aplikacji mogą być różne. Najważniejsze jest to, żeby rodzice i opiekunowie wiedzieli, jak się włączyć...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy