Budowanie dobrych relacji z dziećmi
Przed czytaniem, jak i przed każdą inną aktywnością przedszkolną, należy zadbać o dobry nastrój w grupie. Dzieci najczęściej chcą współpracować, choć ich organizmy często nie zachowują się tak, jak chciałby w danej chwili nauczyciel, szukając bodźców do zaspokojenia swych potrzeb, np. potrzeby ruchu, potrzeby nowych wrażeń, potrzeby złożenia w całość bodźców, które płyną strumieniami z otoczenia do mózgu dziecka. W zorganizowaniu grupy i ujarzmieniu potrzeb podopiecznych pomogą proste rymowanki czy śpiewanki na znane melodie, które wprawią dzieci w dobry nastrój, ale dzięki swym rymom i rytmom pozwolą na wydobycie koncentracji i skupienia na tekście literackim.
POLECAMY
Przykład
Zanim książkę otworzymy,
To się najpierw pobawimy.
Pokaż ręce, pokaż nogi!
A teraz oderwij nogi od podłogi!
Dzieci siedzą na dywanie, wspólnie z nauczycielem wypowiadają pierwsze dwa wersy rymowanki, następnie unoszą ręce w górę, pokazują rękami swoje nogi, a następnie podnoszą je jak najwyżej nad podłogę. Zabawa dostarcza uśmiechu, pokazuje, jak w prosty sposób pobawić się bez użycia jakiegokolwiek rekwizytu. Można kontynuować zabawę, dodając kolejne rymowane zadania:
Zanim książkę otworzymy,
To się najpierw pobawimy.
Pokaż uszy, pokaż oczy!
A teraz niech twoja głowa podskoczy!
...