Podobno największą szansę na uratowanie Ziemi przed zagładą mają dzieci. Jednak aby tak się stało, trzeba w nie odpowiednio zainwestować, promując właściwe postawy, ponadczasowe wartości, ucząc, że nawet najskromniejsze codzienne działania sumują się, stanowiąc jedno wielkie przedsięwzięcie, jakim jest ochrona życia na Ziemi.
REKLAMA
Zamieszczone w tym artykule propozycje zajęć z uczniami mają na celu uświadomienie im niektórych problemów, z jakimi boryka się nasza planeta oraz ustalenie prostych działań prowadzących do ratowania Ziemi i żyjących na niej ludzi.
Ocieplenie klimatu – to dobrze czy źle?
Na to pytanie niektóre dzieci odpowiedzą, że dobrze, bo przecież ludzie i zwierzęta ogólnie nie lubią chłodu, wolą ciepłe, słoneczne dni. Z pewnością pojawią się i takie wypowiedzi, które zwrócą uwagę na negatywne skutki ocieplenia klimatu. Gdzie leży prawda? W tym przypadku na pewno nie pośrodku! Oto prosty eksperyment, który unaoczni groźne dla Ziemi i ludzi oblicze efektu cieplarnianego.
Należy przygotować:
- dość szerokie szklane naczynie,
- kilka kamieni – w tym jeden z „czapą lodową” (w tym celu wcześniej należy zamrozić wodę w foliowej torebce),
- naczynie z wodą.
Należy umieścić kamienie w misce. Kamień z czapą lodową umownie będzie symbolizował Antarktydę, zaś pozostałe kamienie utworzą wyspy. Trzeba wlać do miski tyle wody, aby wszystkie kamienie wystawały ponad jej lustro. Całość odstawić w ciepłe miejsce na kilka godzin.
Co się okaże? Gdy czapa lodowa na umownej Antarktydzie roztopi się, poziom wody w naczyniu podniesie się i „wyspy” znajdą się pod wodą. Można powiedzieć,...