Komunikacja alternatywna i wspomagająca po co o niej uczyć?

Otwarty dostęp Wspomaganie ucznia

Dobra komunikacja to podstawa nie tylko sprawnego działania, ale i dobrego samopoczucia wynikającego z nazwania naszych uczuć, pragnień i myśli. Mamy współcześnie tyle form ułatwiających i przyspieszających komunikację, że wydawałoby się, że nic nie stoi na przeszkodzie do efektywnego porozumiewania się. Jak więc mają się odnaleźć w tym świecie pełnym słów osoby, które z różnych powodów nie mogą korzystać z wszechstronnie używanych form komunikacji? I dlaczego warto o tym wiedzieć?

„Nic pożądańszego a nic trudniejszego na ziemi jak prawdziwa rozmowa”. A. Mickiewicz
 

REKLAMA

Komunikacja alternatywna i wspomagająca

Technologiczny boom przyniósł wiele możliwości rozwoju w zakresie komunikacji dla osób, które z różnych powodów nie mogą korzystać z aparatu mowy. To w ich kontekście używany jest termin komunikacji alternatywnej i wspomagającej AAC (ang. augmentative and alternative communication). Komunikacja alternatywna jest dla tych, którzy używają jej zamiast mowy, a wspomagająca dla osób, które korzystają z niej, aby łatwiej i sprawniej było im się komunikować z innymi ludźmi. Celem AAC jest więc osiągnięcie jak najbardziej efektywnej komunikacji i pełne wykorzystanie potencjału danej osoby tak, aby mogła ona wieść satysfakcjonujące życie. 

Rodzaje komunikacji alternatywnej i wspomagającej

W literaturze można się spotkać z kilkoma rodzajami podziału w zależności od wybranego czynnika różnicującego. Na potrzeby niniejszego artykuły nie będziemy się jednak zagłębiać w nie aż tak szczegółowo. Wystarczy podstawowy podział. Jakie metody komunikacji wspomagającej i alternatywnej wyróżniamy?

Metody manualne 

Znaki niewerbalne: gesty, język migowy, mimika twarzy – naturalny język, którym często się posługujemy, zbytnio się na nim nie skupiając. Wiele osób podczas poro...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy