Kodowanie i robotyka w klasach I–III

Nowe technologie

Wprowadzanie kodowania i programowania w klasach I–III nie wymaga dużych nakładów finansowych, zakupu drogich robotów ani zaawansowanego wyposażenia komputerowego. Istnieje wiele kreatywnych i angażujących aktywności, które można realizować z wykorzystaniem prostych narzędzi oraz dostępnych materiałów. Zacznijmy od kilku przykładów aktywności z dziećmi, które pozwolą na wprowadzenie nauki kodowania.

Kolorowe kubki

Kodowanie z wykorzystaniem kolorowych kubków to angażujący sposób na wprowadzenie nauki logicznego myślenia. Ta metoda opiera się na przypisaniu konkretnym kolorom określonych komend lub działań, co umożliwia tworzenie sekwencji oraz wykonywanie instrukcji za pomocą układania kubków w odpowiedniej kolejności. Taka wizualna i kinestetyczna forma nauki sprawia, że proces jest dostępny i atrakcyjny dla najmłodszych uczniów.
Kolorowe kubki możemy wykorzystać na wiele sposobów.

Przypisanie komend do kolorów
Każdy kolor kubka może reprezentować inną komendę lub działanie. Na przykład:

REKLAMA

  • czerwony kubek: idź do przodu o jeden krok,
  • zielony kubek: obróć się w lewo,
  • żółty kubek: obróć się w prawo,
  • niebieski kubek: zatrzymaj się.
     

Tworzenie sekwencji
Dzieci mogą układać kubki w rzędy, tworząc sekwencje działań. Na przykład: zielony (idź do przodu) → niebieski (obróć się w prawo) → żółty (obróć się w lewo) → czerwony (zatrzymaj się).

Tworzenie pętli
Możemy również używać kolorowych kubków, aby utworzyć pętle. Na przykład układając dwa zielone kubki, dwukrotnie mówimy: idź do przodu.
Kodowanie z wykorzystaniem kolorowych kubków łączy elementy zabawy i logicznego myślenia. To podejście pozwala dzieciom w praktyczny sposób zrozumieć podstawowe koncepty programowania, takie jak sekwencje, pętle i warunki. Dzięki temu nauka kodowania staje się ciekawą przygodą, rozwijając jednocześnie umiejętności myślenia analitycznego i twórczego.

Papierowe kodowanie
Do kodowania możemy wykorzystać arkusze papieru, kolorowe długopisy i naklejki. Dzieci mogą rysować ścieżki, znaki oraz tworzyć sekwencje działań, a następnie „programować” postacie czy zwierzęta, prze...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy