„Jestem jesień” – ćwiczenia multisensoryczne dla uczniów klas I–III

Temat numeru Otwarty dostęp

Zajęcia multisensoryczne nie są przeznaczone tylko do terapii, ale z powodzeniem, możemy je stosować również w grupie szkolnej. Wsparcie integracji sensorycznej przynosi wiele korzyści, idących dużo dalej niż wzbogacanie doświadczeń zmysłowych dziecka. Jesień zaś to idealny czas na organizację tego typu aktywności.

Wiemy, że stymulacja i wsparcie zaburzeń integracji sensorycznej oddziałują na zdolność koncentracji uwagi, skupienia, analizy, logicznego myślenia, wyciągania wniosków, myślenia przyczynowo-skutkowego i nie tylko. Tym ważniejsze jest więc, abyśmy zwracali się w kierunku tego typu ćwiczeń i zabaw również w codziennej pracy z uczniami w klasach I–III. Niezależnie od tego, jak bardzo nasza grupa wydaje się przebodźcowana, poszukująca wyciszenia czy też wsparcia rozwoju umiejętności skupiania się na podejmowanym zadaniu i kończenia go z sukcesem. 
Zapraszam Państwa na cykl spotkań z pomysłami na zabawy multisensoryczne, które z powodzeniem możemy wykorzystywać w swojej codziennej pracy w klasach I–III. Być może od czasu do czasu będę zachęcać Państwa do wychodzenia z komfortowej strefy ławek, kącika zabaw i… czystości. Proszę wybierać spośród propozycji według własnych preferencji, gdyż niezwykle ważne jest, aby Państwo jako nauczyciele i wychowawcy również odczuwali jak najwięcej frajdy podczas wspólnych zajęć z podopiecznymi. 
Zabawy prezentowane w tym artykule będą się koncentrowały na temacie jesieni. Zachęcam do przeplatania pomysłów zajęciami wyciszającymi, oddechowymi, gimnastycznymi, od czasu do czasu realizowanymi poza klasą, w kreatywnej, pełnej swobody, twórczej atmosferze.

REKLAMA

Zapachy jesieni

Zaproś dzieci do zabawy zapachowej. Pamiętaj, aby po intensywnych ćwiczeniach i aktywnościach wprowadzić krótkie ćwiczenie oddechowe, które pomoże uczniom wyciszyć się, uspokoić i zapanować nad własnym ciałem. Świadoma praca z oddechem buduje w dzieciach poczucie sprawstwa oraz dodaje pewności siebie!

Narzędzia: zapachy, które kojarzą się z jesienią, umieszczone w na tyle dużych pudełkach, aby można było później dotykać ich zawartości: jesienne liście (im świeższe, tym lepsze), mokra ziemia, jabłka z cynamonem, ciasto dyniowe, świeżo ususzone grzyby, herbata z miodem i cytryną w termosie itp.), chustka do przewiązywania oczu.

Uczeń: cierpliwie czeka na swoją kolej, wspiera koleżanki i kolegów w wykonywanym przez nich zadaniu, przestrzega zasad fair play (nie podgląda), rozwija integrację sensoryczną, poznaje, rozróżnia i identyfikuje zapachy jesienne, poprawnie nazywa zjawiska zapachowe, stymuluje zmysł zapachu i dotyku, ćwiczy percepcję węchową i dotykową.

Przebieg: Uczniowie siadają w kręgu. Nauczyciel zaprasza przed siebie jedno z dzieci i przewiązuje mu oczy chustką. Wyjmuje zza pleców lub otwiera jedno z pudełek...

Ten artykuł jest dostępny tylko dla zarejestrowanych użytkowników.

Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się.

Przypisy