Zamieszczona niżej propozycja całodniowej wycieczki przyrodniczej do wybranego parku narodowego jest przeznaczona dla uczniów klas III.
REKLAMA
Wycieczkę poprzedzają zajęcia przygotowawcze, które należy zrealizować na kilka (lub kilkanaście) dni przed planowanym wyjazdem – w czasie dostosowanym do możliwości uczniów danej klasy.
Organizując wycieczkę uczmy dzieci starannego planowania, zdrowo pojętej dyscypliny, odpowiedzialności, samokontroli, ale też umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i szukania konstruktywnej pomocy, niekoniecznie sprowadzającej się tylko do wpłaty na wycieczkę i zakupienia prowiantu – często nadmiernie słodkiego i niezdrowego.
Cele główne wycieczki:
- zapoznanie uczniów z osobliwościami wybranego parku narodowego,
- nauka i wypoczynek na łonie przyrody,
- integracja zespołu klasowego.
Cele szczegółowe wycieczki:
Uczniowie:
- rozumieją konieczność ochrony przyrody,
- wiedzą, w jakim celu tworzy się parki narodowe,
- wyjaśniają pojęcia: park narodowy, rezerwat, ostoja, gatunek chroniony,
- zapoznają się z lokalizacją polskich parków narodowych i ich symbolami,
- wymieniają nazwy roślin i zwierząt chronionych w wybranym parku,
- utrwalają umiejętności związane z czytaniem map oraz określaniem kierunków na mapach,
- ćwiczą umiejętność planowania i organizowania wycieczek,
- zachowują się adekwatnie do miejsc, w których przebywają,
- porządkują nabytą wiedzę w formie oryginalnych notatek,
- zgodnie uczą się, bawią i odpoczywają,
- dokonują ewaluacji zadań zrealizowanych przed wycieczką i w czasie wycieczki.
Przykładowe zadania wprowadzające – na kilka (kilkanaście) dni przed wycieczką
Należy przygotować: planszę (mapę) z zaznaczonymi polskimi parkami narodowymi wraz z talią 48 kart edukacyjnych, dotyczących parków narodowych (z pakietu edukac...