Jak zainteresować uczniów zdrowym odżywianiem?

Materiały partnera Wspomaganie ucznia

Nauka zdrowych nawyków żywnościowych w szkole nie jest prostym zadaniem. Młodzi ludzie przychylniejszym okiem patrzą niestety na jedzenie szybkie i małowartościowe. Ponadto przychodzą z domów, w których obowiązują konkretne tradycje kulinarne i nie widzą powodów, by zmieniać swoje przyzwyczajenia. Dlatego zmiana postaw w tym zakresie wymaga stosowania specjalnych narzędzi pedagogicznych.

Talerz zdrowego żywienia

Wiedza na temat żywności, właściwości poszczególnych składników oraz ich wpływu na organizm człowieka wciąż się zmienia. Jeszcze nie wiemy wszystkiego. Stałe i pewne są jedynie ogólne zalecenia typu: „Jedz więcej warzyw”, „Stosuj urozmaiconą i dobrze zbilansowaną dietę”, „Unikaj śmieciowych dań i przekąsek”. I takie ogólne wytyczne mogą być pierwszym krokiem do transformacji diety. Na ich podstawie każdy może dobierać konkretne produkty, a następnie szukać przepisów, w których są wykorzystywane.

REKLAMA

Drogowskazem, na którym znajdziemy ogólne rekomendacje, jest np. „Talerz zdrowego żywienia”. To zbiór kierunkowych zaleceń, opracowany przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – Państwowy Zakład Higieny. Proporcje składników znajdujących się na tym modelowym talerzu powinny odpowiadać proporcjom w codziennej diecie. Połowę miejsce zajmują na nim owoce i warzywa, 25% poświecono na produkty zbożowe, a reszta to mięso, jaja i nabiał.

Supermoce w szklance mleka

Nabiał nie znalazł się na modelowym talerzu przez przypadek. Mleko i produkty mleczarskie mają wiele zalet oraz właściwości, dzięki którym wpływają korzystnie na organizm. Są np. źródłem lekkostrawnego i pełnowartościowego białka. Czyli składnika odpowiadającego za stan włosów, skóry, zębów i paznokci oraz prawidłowy rozwój mięśni i tkanki łącznej. Warto także pamiętać, że białko obecne w mleku zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy. O roślinnych odpowiednikach mleka nie można powiedzieć tego samego.

Bardzo istotnym, zwłaszcza w kontekście osób w wieku szkolnym, składnikiem mleka jest łatwo przyswajalny wapń. Podstawowy budulec kości pełni niezwykle istotną rolę w rozwoju młodego organizmu. Wpływa na gęstość i masę kości, które – po ostatecznym ukształtowaniu – mają przed sobą kilkadziesiąt lat wytężonej „pracy”. Im mocniejsze będą, tym mniejsze prawdopodobieństwo osteoporozy i pospolitych urazów. 

Mamy kota na punkcie zdrowego odżywiania

Dodawanie produktów mlecznych do posiłków powinno się stać jednym ze zdrowych nawyków, jakie uczniowie wynoszą ze szkoły. Do tego niezbędne są materiały edukacyjne, usprawniające i uatrakcyjniające proces przekazywania wiedzy o mleku. Dostęp do takich treści mają nauczyciele, biorący udział w finansowanej z Funduszu Promocji Mleka kampanii „Mamy kota na punkcie mleka”. Program jest realizowany przez Polską Izbę Mleka we współpracy z Polską Federacją Hodowców Bydła i Producentów Mleka. Ma na celu przede wszystkim wzmocnienie wizerunku polskiego mleka oraz kształtowanie prawidłowych nawyków żywnościowych u dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Uczestnicy programu korzystają z gotowych pigułek wiedzy o mleku i jego właściwościach. Materiały edukacyjne obejmują merytoryczne scenariusze lekcji, a także gry, zabawy i quizy z udziałem dwójki sympatycznych bohaterów. Kot Mleczysław i Mleczna Kita towarzyszą uczniom w drodze do nowych nawyków żywieniowych. Można ich spotkać także na stronie internetowej kochammleko.pl, gdzie umieszczono próbkę materiałów oraz formularz, umożliwiający zgłoszenie szkoły do udziału w akcji. Aktualne informacje o programie znajdują się na profilu Mamy kota na punkcie mleka. Warto zajrzeć w oba miejsca – to jednakowo dobre punkty startowe dla pedagogów ruszających na edukacyjną misję. Ku zdrowym nawykom!

Przypisy