Dołącz do czytelników
Brak wyników

SI W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ

19 czerwca 2020

NR 55 (Czerwiec 2020)

„By zmysły nie prysły”. Wspomaganie integracji sensorycznej dziecka. Część II

196

Ćwiczenia usprawniające integrację sensoryczną

Cel: Stymulacja przedsionka, propriocepcji, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, rozwój koordynacji ruchowej, stymulacja dotykowa

POLECAMY

Temat: Wyprawa do dżungli

Powitanie piosenką „Mucha w samolocie”, udając samoloty i „latając” po całej sali.

Ćwiczenie 1  
Pozycja wyjściowa – stanie przodem.
Przebieg ćwiczenia – dziecko musi samolotem dotrzeć do dżungli, w pozycji stojącej trzyma taśmę theraband (lub szalik) oburącz za plecami na wysokości łopatek; gdy samolot startuje, dziecko – pokonując opór taśmy – prostuje ręce w stawach łokciowych i biega po polu w kształcie kwadratu, którego kąty wyznaczone są przez pachołki.

Ćwiczenie 2 (jeśli jest do dyspozycji trampolina lub piłka fitness):   

  • Pozycja wyjściowa – skoki na trampolinie.
  • Przebieg ćwiczeń – dziecko dotarło do dżungli, ale musi przeskoczyć kilka przepaści, skacząc na trampolinie w różnych pozycjach (na leżąco, siedząco, stojąco); na sygnał STOP zatrzymuje ruch.

Ćwiczenie 3  

  • Pozycja wyjściowa – pozycja czworaczna.
  • Przebieg ćwiczeń – podczas spaceru po dżungli dziecko napotkało przewalone drzewo, pod którym musi przejść (pod wiszącą huśtawką układamy ścieżkę sensoryczną, dziecko musi przejść po niej na czworakach).

Ćwiczenie 4  

  • Pozycja wyjściowa – stojąca, czworaczna.
  • Przebieg ćwiczenia – tor przeszkód, dziecko musi pokonać drogę prowadzoną do dżungli – wąski most (ławeczka gimnastyczna), wiszący most (huśtawka zawieszona), kładka na ruchomych piaskach (platforma równoważna), kamienie przez rzekę (skoki po zaznaczonych miejscach).

Ćwiczenie 5  

  • Pozycja wyjściowa – stabilna pozycja siedząca przy stoliku.
  • Przebieg ćwiczeń – przed dzieckiem kładziemy tacki wypełnione materiałami o różnej strukturze, np. piaskiem, kaszą i ryżem. Prosimy dziecko, aby palcem wskazującym narysowało to, z czym mu się kojarzy dżungla, oraz aby odwzorowało literki.

Ćwiczenie 6  

  • Pozycja wyjściowa – siad skrzyżny na huśtawce.
  • Przebieg ćwiczenia – dziecko podczas przeprawy przez dżunglę napotyka zerwany most, więc musi przedostać się na drugą stronę za pomocą liny. Prosimy dziecko, żeby chwyciło linę oburącz i mocno ją trzymało; my trzymamy linę mocno w dłoni, a dziecko ruchem naprzemiennym ma dostać się jak najbliżej nas.

Ćwiczenie 7  

  • Pozycja wyjściowa – leżenie w wygodnej dla dziecka pozycji.
  • Przebieg ćwiczeń – dziecko, wychodząc z dżungli, po drodze spotyka biedronkę (masażer wibracyjny lub mała piłka), która spaceruje po całym jego ciele, robiąc mocne dociski.

Cel: Stymulacja przedsionka, propriocepcji, kształtowanie mechanizmów planowania motorycznego, rozwój koordynacji ruchowej, stymulacja dotykowa.

Temat: Gotowanie i pieczenie

Ćwiczenie 1  

  • Pozycja wyjściowa – leżenie przodem i tyłem.
  • Przebieg ćwiczenia – dziecko leży raz przodem, a raz tyłem; dorosły, robiąc masaż z dociskami i oklepywaniem, udaje, że kroi składniki na pizzę i ugniata, robiąc ciasto.

Ćwiczenie 2  

  • Pozycja wyjściowa – stabilna pozycja siedząca.
  • Przebieg ćwiczeń – kładziemy przed dzieckiem pudełko napełnione wodą i mąkę ziemniaczaną (sami robimy masę plastyczną), dodajemy fioletowy barwnik.

Ćwiczenie 3  

  • Pozycja wyjściowa – leżenie na deskorolce lub kocu,
  • Przebieg ćw...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy