„By zmysły nie prysły”  Wspomaganie integracji sensorycznej dziecka

SI W EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ

Poznawanie otoczenia i własnego ciała oraz wiedza o świecie, w którym żyjemy, tworzą się z informacji dostarczanych przez zmysły. Łącząc wrażenia odbierane z otoczenia dzięki receptorom, czyli zakończeniom nerwowym poszczególnych zmysłów, stopniowo i coraz lepiej poznajemy otaczający nas świat. Informacje te są odbierane systematycznie, wpływając na nasz rozwój i dojrzewanie układu nerwowego. Prawidłowy rozwój integracji sensorycznej odbywa się w każdej chwili i każdego dnia, gdy opieka nad dzieckiem i wspomaganiem jego rozwoju są odpowiednie. Najlepszymi formami rozwijającymi integrację sensoryczną są czynności codzienne wykonywane z dzieckiem prawidłowo, bez pośpiechu i w przyjaznej atmosferze. Czas, który z powodu pandemii spędzamy właśnie wyjątkowo bez pośpiechu jest dobrą okazją, aby zadbać o integrację sensoryczną naszych uczniów, naszych dzieci. Proponowane w dalszej części artykułu ćwiczenia można wykonywać w duecie rodzic/rodzeństwo – dziecko; w indywidualnych zajęciach nauczyciela z dzieckiem. Nie ma też przeszkód, aby nauczyciel zachęcił dzieci do wykonywania takich ćwiczeń z rodzicami, przesyłając ich opis. Oczywiście, nie powinno ich też zabraknąć na zajęciach wychowania fizycznego. Wzmocnienia integracji sensorycznej wymaga bowiem każde dziecko w wieku wczesnoszko...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy