Sytuacje trudne, w których doświadczamy nieprzyjemnych emocji, są częścią życia codziennego i nie sposób ich uniknąć. Dlatego też nie należy sztucznie ograniczać dzieciom możliwości doświadczania stresu, a co za tym idzie – możliwości tworzenia własnych strategii radzenia sobie z emocjami. Niemniej tego typu opinia wskazuje na potrzebę pracy w obszarze samooceny, wzmacniania wiary we własne możliwości i budowania odporności psychicznej uczniów.
REKLAMA
Problemy ze zdrowiem psychicznym – statystyki
Z badań przeprowadzonych na zlecenie Rzecznika Praw Dziecka (RPD) wśród dzieci i młodzieży w 2021 r. wynika, że ok. 14% uczniów w Polsce wymaga interwencji związanej z ich funkcjonowaniem psychicznym. Wynik świadczący o niskim samopoczuciu psychicznym i niezadowoleniu ze swojego życia odnotowano u 15% badanych z klas II szkoły podstawowej, 13% klas VI szkoły podstawowej i 13% klas II liceum/technikum. Według danych policji, w ciągu ostatnich pięciu lat o 9% wzrosła liczba osób do 18 r.ż., które popełniły samobójstwo, a liczba prób samobójczych wzrosła aż o 51%. W 2022 r. padł tragiczny rekord prób samobójczych dzieci i młodzieży. W tym czasie życie próbowało sobie odebrać aż 2037 młodych osób, z czego 150 prób zakończyło się zgonem.
Do i tak już niepokojącej sytuacji psychicznej dzieci i nastolatków w ostatnich latach doszły konsekwencje pandemii COVID-19, a także napływ kilkuset tysięcy dzieci z Ukrainy, z których wiele może przejawiać problemy ze zdrowiem psychicznym w wyniku doświadczeń wojennych i uchodźczych. Włączająca szkoła, dostarczająca wiedzy na temat możliwości dbania o własne zdrowie psychiczne, sposobów reagowania, miejsc pomocy mogłaby odgrywać ważną rolę w poprawie stanu psychicznego dzieci w Polsce.
Odporność psychiczna
Istnieją pewne właściwości...