Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

15 czerwca 2018

NR 38 (Czerwiec 2018)

Bawię się sztuką - Kreatywnie, czyli twórczo
Temat: Dwie różne litery, cyfra, kwiat albo owoc. Frotaż.

0 389

Grupa docelowa: dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Materiały dla jednego dziecka: tektura falista formatu A4, trzy białe kartki o formacie A3, ołówek HB, kredki dowolnego koloru, klej roślinny, nożyczki, taśma klejąca.

Czas potrzebny na realizację tematu: 2 × 45 min. (łącznie z wprowadzeniem metodycznym plus 10 minut przerwy). 

Cel tematu: Doskonalenie sprawności manualnej, rozszerzenie wiedzy o literach alfabetu i cyfrach, rozwijanie kreatywności, umiejętności logicznego myślenia, utrwalenie terminu faktura i symetria. Zapoznanie z terminem frotaż. 

Uzasadnienie metodyczne tematu:

Wydawałoby się, że nic prostszego, jak położyć kartkę na tekturę falistą i ją odbić, rysując po niej ołówkiem. Nic bardziej mylnego. Podczas realizacji tego kreatywnego tematu pojawiają się bowiem pewne trudności. Przede wszystkim liczy się koncentracja, sprawność manualna oraz wiedza o literach i cyfrach. Temat z zakresu arteterapii.

Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji tego tematu:

  • Jak dzieci wycinają litery i cyfry? (Można na odwrocie tektury falistej narysować literę, a potem ją wyciąć. Trzeba jednak pamiętać, że jedne litery są symetryczne [H, I, M, O, T, U, W, X, Y], a pozostałe [A, B, C, D, E, F, G, J, K, L, Ł,P, R, S, Z] nie są symetryczne. Przy wycinaniu tych drugich może okazać się, że mamy je odwrócone. Aby temu zapobiec, najlepiej wyciąć je [bez rysowania ich ołówkiem] po stronie faktury. Elementy nie powinny być zbyt małe, tak by można było z łatwością wykonać z nich frotaż). 
  • Jak radzą sobie z zakomponowaniem czterech wyciętych elementów na kartce? (Dwie litery, cyfra, kwiatek albo owoc inspirują do przedstawienia jakiejś scenki. Może to na przykład być koszyk, w którym jest cyfra i owoc lub kwiatek. Wymaga to od dziecka kreatywności. Zanim przyklei się elementy, najlepiej ułożyć je na kartce. W ten sposób jest możliwość poczynienia ewentualnych zmian w kompozycji). Spostrzeżenie: Narysowanie kwiatka nie sprawia dzieciom większych trudności. Zazwyczaj jest wymyślony, z trzema lub czterema płatkami i środkiem w formie kółka. Natomiast owoc dziecko narysuje z autopsji.
  • Jak radzą sobie z odbijaniem tektury falistej? (Nie powinna być przygnieciona. Przed wykonaniem frotażu warto zrobić próbę na przygotowanej do tego kartce formatu A3 i poćwiczyć przez dwie, trzy minuty odbijanie tektury falistej).  

Wprowadzenie metodyczne:

Nauczyciel – Dziś poznamy nowe słowo: frotaż. Oznacza ono pocieranie ołówkiem o fakturę. Wiemy już co to jest faktura. Kto przypomni?

Dzieci – Nierówna powierzchnia.
N – Tak. Są w niej wypukłości i wklęsłości jak w tekturze falistej.
A teraz położę pieniążek, a na nim kartkę i zacznę pocierać grafitem ołówka. I co widać? 

D – Odbity pieniążek.
N – Tak. I taka technika odbijania nazywa się frotaż. Przećwiczmy zatem odbijanie chropowatej powierzchni, mając do dyspozycji niewielki fragment tektury falistej.

(Dzieci ćwiczą wykonywanie frotażu).

N – Teraz zabierzemy się za temat zajęć. Wybierzmy sobie dwie dowolne litery alfabetu, jakąś cyfrę oraz do wyboru: kwiat lub owoc. (Tu krótkie przypomnienie o literach alfabetu i o tym, że jedne są symetryczne, a drugie nie. Wymieniamy także różne owoce i kwiaty). Ile jest cyfr?
D – Dziesięć.
N – Tak. Od zera do dziewięciu. Wymieńmy je.
D – 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
N – Litery też znamy. A jakie znamy kwiaty?
D – Na przykład: róże.
N – I jakie jeszcze?
D – Tulipany, konwalie.
N – A j...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy