Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

15 czerwca 2018

NR 38 (Czerwiec 2018)

Bawię się sztuką - Kreatywnie, czyli twórczo
Temat: Dwie różne litery, cyfra, kwiat albo owoc. Frotaż.

0 803

Grupa docelowa: dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

POLECAMY

Materiały dla jednego dziecka: tektura falista formatu A4, trzy białe kartki o formacie A3, ołówek HB, kredki dowolnego koloru, klej roślinny, nożyczki, taśma klejąca.

Czas potrzebny na realizację tematu: 2 × 45 min. (łącznie z wprowadzeniem metodycznym plus 10 minut przerwy). 

Cel tematu: Doskonalenie sprawności manualnej, rozszerzenie wiedzy o literach alfabetu i cyfrach, rozwijanie kreatywności, umiejętności logicznego myślenia, utrwalenie terminu faktura i symetria. Zapoznanie z terminem frotaż. 

Uzasadnienie metodyczne tematu:

Wydawałoby się, że nic prostszego, jak położyć kartkę na tekturę falistą i ją odbić, rysując po niej ołówkiem. Nic bardziej mylnego. Podczas realizacji tego kreatywnego tematu pojawiają się bowiem pewne trudności. Przede wszystkim liczy się koncentracja, sprawność manualna oraz wiedza o literach i cyfrach. Temat z zakresu arteterapii.

Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji tego tematu:

  • Jak dzieci wycinają litery i cyfry? (Można na odwrocie tektury falistej narysować literę, a potem ją wyciąć. Trzeba jednak pamiętać, że jedne litery są symetryczne [H, I, M, O, T, U, W, X, Y], a pozostałe [A, B, C, D, E, F, G, J, K, L, Ł,P, R, S, Z] nie są symetryczne. Przy wycinaniu tych drugich może okazać się, że mamy je odwrócone. Aby temu zapobiec, najlepiej wyciąć je [bez rysowania ich ołówkiem] po stronie faktury. Elementy nie powinny być zbyt małe, tak by można było z łatwością wykonać z nich frotaż). 
  • Jak radzą sobie z zakomponowaniem czterech wyciętych elementów na kartce? (Dwie litery, cyfra, kwiatek albo owoc inspirują do przedstawienia jakiejś scenki. Może to na przykład być koszyk, w którym jest cyfra i owoc lub kwiatek. Wymaga to od dziecka kreatywności. Zanim przyklei się elementy, najlepiej ułożyć je na kartce. W ten sposób jest możliwość poczynienia ewentualnych zmian w kompozycji). Spostrzeżenie: Narysowanie kwiatka nie sprawia dzieciom większych trudności. Zazwyczaj jest wymyślony, z trzema lub czterema płatkami i środkiem w formie kółka. Natomiast owoc dziecko narysuje z autopsji.
  • Jak radzą sobie z odbijaniem tektury falistej? (Nie powinna być przygnieciona. Przed wykonaniem frotażu warto zrobić próbę na przygotowanej do tego kartce formatu A3 i poćwiczyć przez dwie, trzy minuty odbijanie tektury falistej).  

Wprowadzenie metodyczne:

Nauczyciel – Dziś poznamy nowe słowo: frotaż. Oznacza ono pocieranie ołówkiem o fakturę. Wiemy już co to jest faktura. Kto przypomni?

Dzieci – Nierówna powierzchnia.
N – Tak. Są w niej wypukłości i wklęsłości jak w tekturze falistej.
A teraz położę pieniążek, a na nim kartkę i zacznę pocierać grafitem ołówka. I co widać? 

D – Odbity pieniążek.
N – Tak. I taka technika odbijania nazywa się frotaż. Przećwiczmy zatem odbijanie chropowatej powierzchni, mając do dyspozycji niewielki fragment tektury falistej.

(Dzieci ćwiczą wykonywanie frotażu).

N – Teraz zabierzemy się za temat zajęć. Wybierzmy sobie dwie dowolne litery alfabetu, jakąś cyfrę oraz do wyboru: kwiat lub owoc. (Tu krótkie przypomnienie o literach alfabetu i o tym, że jedne są symetryczne, a drugie nie. Wymieniamy także różne owoce i kwiaty). Ile jest cyfr?
D – Dziesięć.
N – Tak. Od zera do dziewięciu. Wymieńmy je.
D – 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
N – Litery też znamy. A jakie znamy kwiaty?
D – Na przykład: róże.
N – I jakie jeszcze?
D – Tulipany, konwalie.
N – A jakie owoce znamy?
D – Banany, jabłka, gruszki.
N – Bardzo ładnie. Wytnijmy wobec tego z tektury falistej: dwie różne litery, jedną wybraną cyfrę oraz do wyboru: jakiś kwiat lub owoc. Mamy łącznie do wycięcia cztery elementy. Można narysować poszczególne elementy na odwrocie tektury falistej (na gładkiej stronie) lub od razu, bez rysowania, wycinać je po stronie faktury.
D – Jak mają się układać prążki tektury falistej? Prosto czy po skosie?
N – Dowolnie.
D – Czy frotaż ma być w jednym kolorze?
N – To zależy od was. Pamiętajmy, by przy odbijaniu nie deformować, czyli nie spłaszczać tektury falistej.

(Dz...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy