Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

14 czerwca 2018

NR 36 (Kwiecień 2018)

Bawię się sztuką - Kreatywnie, czyli twórczo
Temat: Wycinanka asymetryczna. Kompozycja na płaszczyźnie.

395

Grupa docelowa: dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

POLECAMY

Materiały potrzebne na zajęciach dla jednego dziecka: 1 biała kartka formatu A3, 2 czarne kartki o wym.: 50 cm x 35 cm, nożyczki, klej do papieru, kredki pastelowe (suche lub tłuste).

Czas potrzebny na realizację tematu: 2 x 45 min. (łącznie z wprowadzeniem metodycznym plus krótka przerwa ok. 10 min).

Cel tematu: Kreatywność, koncentracja, umiejętność logicznego myślenia, rozwój umiejętności manualnych, zapoznanie się z pojęciem symetrii i asymetrii.

Uzasadnienie metodyczne tematu:
„Umyśle, otwórz się!” – w taki oto sposób wyraziła się pewna ośmioletnia dziewczynka podczas realizacji tego tematu. Bo faktycznie jest to ćwiczenie wymagające treningu umysłowego i kreatywności. 
Równocześnie jest dowodem na to, że dzieci w wieku wczesnoszkolnym są w stanie zrozumieć pojęcie symetrii i asymetrii, chociaż jeszcze przez pewien czas będą miały pewną trudność z werbalnym wytłumaczeniem tych terminów. 

Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji tego tematu:

  • Jak dziecko radzi sobie ze złożeniem kartek? (Wydawałoby się, że to jest prosta czynność, ale dzieci mają z tym trudność, ponieważ nikt wcześniej nie zaproponował im takich zadań. Należałoby już w okresie przedszkolnym ćwiczyć z dziećmi składanie kartek. Z doświadczenia wiem, że im wcześniej się tego nauczą, tym bardziej kreatywne będą w wieku wczesnoszkolnym).
  • Jak radzi sobie z wykonaniem wycięć w złożonej na trzy kartce papieru? (Podobnie, należy tej części tematu poświęcić nieco więcej uwagi, bowiem wycinanie złożonej kartki następuje wg pewnych zasad, więc wymaga sporej koncentracji. W realizacji tej części tematu dzieci zazwyczaj się wyciszają i są bardziej skupione).
  • Jak radzi sobie z wykonaniem rulonika? [Po zrealizowaniu wcześniejszych tematów (Artykuły: grudzień 2017 i marzec 2018) nie powinno mieć z tym trudności].  
  • Jak radzi sobie z przyklejeniem wycinanki i rulonika na kartce? (Dzieci kreatywne zazwyczaj mało dbają o estetykę swojej pracy plastycznej. Raczej nie zwracają na to uwagi. Pochłania ich realizacja własnego dzieła i na tym się przede wszystkim skupiają. To jest u nich naturalne i należy to tak zostawić. Jak już wcześniej pisałam, nie należy przypominać im ciągle o estetyce pracy plastycznej. Dzieci to wiedzą, lecz w większości przypadków nie potrafią jeszcze tego ogarnąć).
  • Jak radzi sobie z zakomponowaniem na czarnej kartce małych papierowych, wyciętych elementów? (Jest to rzecz bardzo ciekawa. Początkowo zapowiedziałam, że z tych elementów układamy jakieś rośliny. Dzieci miały jednak inne pomysły. „Czy muszą być koniecznie rośliny?” – spytały. Odpowiedziałam, że nie muszą. „To super!” – ucieszyły się. I czym prędzej zabrały się do pracy. Gdybym powiedziała, że muszą być przedstawione rośliny, to stłumiłabym kreatywność dzieci, bowiem ta część tematu należała całkowicie do nich. A tworząc swoje dzieła, podśpiewywały sobie przy tym, podskakiwały, a nawet dreptały w miejscu lub tańczyły. Widać, że kreatywność ich „rozsadzała”. Prace, które powstały, miały przy tym swoje historie. Wysłuchałam opowieści, np. o pewnych dziewczynkach w czarodziejskim lesie lub o przygodach świetlistych motylków. Należy pozwolić dzieciom się wypowiedzieć. Jeśli jest to mniejsza grupa dzieci, to w porządku, natomiast w liczniejszych klasach (wśród trzecioklasistów) warto zrobić takie ćwiczenie, by dzieci z tyłu kartki zapisały w kilku słowach to, co dzieje się na ich obrazku. Wiadomo, że nie będzie  to to samo, co odpowiedź ustna. Dlatego tylko niektóre dzieci z takiej możliwości skorzystają).

Wprowadzenie metodyczne:    

(Nauczyciel składa na pół kartkę papieru, a na jej grzbiecie wycina jakiś kształt. Następnie rozkłada kartkę i, wskazując w niej na wycięcie zadaje dzieciom pytanie):
Nauczyciel – Spójrzmy. Po obu stronach linii złożenia są takie same wycięcia.  To się nazywa symetria.
(Teraz nauczyciel prezentuje inne doświadczenie. Na kartce papieru robi kleks farbą. Następnie składa kartkę na pół. Następnie rozkłada kartkę papieru. A po obu stronach linii złożenia widnieją dwie identyczne plamy barwne).
N – Widzimy, że plamy barwne na kartce po obu stronach jej linii złożenia są jednakowe czyli symetryczne. Jednak wystarczy, żeby po którejś ze stron linii złożenia zrobić jeszcze jedną plamę (domalowuje ją). Czy wtedy będzie to symetria?
Dzieci – Nie.
N – Zgadza się. Teraz to jest asymetria. Literka „a” przed słowem symetria znaczy tyle samo, co słow...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy