Dołącz do czytelników
Brak wyników

Scenariusz zajęć

14 czerwca 2018

NR 36 (Kwiecień 2018)

Bawię się sztuką - Kreatywnie, czyli twórczo
Temat: Wycinanka asymetryczna. Kompozycja na płaszczyźnie.

0 193

Grupa docelowa: dzieci w wieku wczesnoszkolnym.

Materiały potrzebne na zajęciach dla jednego dziecka: 1 biała kartka formatu A3, 2 czarne kartki o wym.: 50 cm x 35 cm, nożyczki, klej do papieru, kredki pastelowe (suche lub tłuste).

Czas potrzebny na realizację tematu: 2 x 45 min. (łącznie z wprowadzeniem metodycznym plus krótka przerwa ok. 10 min).

Cel tematu: Kreatywność, koncentracja, umiejętność logicznego myślenia, rozwój umiejętności manualnych, zapoznanie się z pojęciem symetrii i asymetrii.

Uzasadnienie metodyczne tematu:
„Umyśle, otwórz się!” – w taki oto sposób wyraziła się pewna ośmioletnia dziewczynka podczas realizacji tego tematu. Bo faktycznie jest to ćwiczenie wymagające treningu umysłowego i kreatywności. 
Równocześnie jest dowodem na to, że dzieci w wieku wczesnoszkolnym są w stanie zrozumieć pojęcie symetrii i asymetrii, chociaż jeszcze przez pewien czas będą miały pewną trudność z werbalnym wytłumaczeniem tych terminów. 

Na co należy zwrócić uwagę przy realizacji tego tematu:

  • Jak dziecko radzi sobie ze złożeniem kartek? (Wydawałoby się, że to jest prosta czynność, ale dzieci mają z tym trudność, ponieważ nikt wcześniej nie zaproponował im takich zadań. Należałoby już w okresie przedszkolnym ćwiczyć z dziećmi składanie kartek. Z doświadczenia wiem, że im wcześniej się tego nauczą, tym bardziej kreatywne będą w wieku wczesnoszkolnym).
  • Jak radzi sobie z wykonaniem wycięć w złożonej na trzy kartce papieru? (Podobnie, należy tej części tematu poświęcić nieco więcej uwagi, bowiem wycinanie złożonej kartki następuje wg pewnych zasad, więc wymaga sporej koncentracji. W realizacji tej części tematu dzieci zazwyczaj się wyciszają i są bardziej skupione).
  • Jak radzi sobie z wykonaniem rulonika? [Po zrealizowaniu wcześniejszych tematów (Artykuły: grudzień 2017 i marzec 2018) nie powinno mieć z tym trudności].  
  • Jak radzi sobie z przyklejeniem wycinanki i rulonika na kartce? (Dzieci kreatywne zazwyczaj mało dbają o estetykę swojej pracy plastycznej. Raczej nie zwracają na to uwagi. Pochłania ich realizacja własnego dzieła i na tym się przede wszystkim skupiają. To jest u nich naturalne i należy to tak zostawić. Jak już wcześniej pisałam, nie należy przypominać im ciągle o estetyce pracy plastycznej. Dzieci to wiedzą, lecz w większości przypadków nie potrafią jeszcze tego ogarnąć).
  • Jak radzi sobie z zakomponowaniem na czarnej kartce małych papierowych, wyciętych elementów? (Jest to rzecz bardzo ciekawa. Początkowo zapowiedziałam, że z tych elementów układamy jakieś rośliny. Dzieci miały jednak inne pomysły. „Czy muszą być koniecznie rośliny?” – spytały. Odpowiedziałam, że nie muszą. „To super!” – ucieszyły się. I czym prędzej zabrały się do pracy. Gdybym powiedziała, że muszą być przedstawione rośliny, to stłumiłabym kreatywność dzieci, bowiem ta część tematu należała całkowicie do nich. A tworząc swoje dzieła, podśpiewywały sobie przy tym, podskakiwały, a nawet dreptały w miejscu lub tańczyły. Widać, że kreatywność ich „rozsadzała”. Prace, które powstały, miały przy tym swoje historie. Wysłuchałam opowieści, np. o pewnych dziewczynkach w czarodziejskim lesie lub o przygodach świetlistych motylków. Należy pozwolić dzieciom się wypowiedzieć. Jeśli jest to mniejsza grupa dzieci, to w porządku, natomiast w liczniejszych klasach (wśród trzecioklasistów) warto zrobić takie ćwiczenie, by dzieci z tyłu kartki zapisały w kilku słowach to, co dzieje się na ich obrazku. Wiadomo, że nie będzie  to to samo, co odpowiedź ustna. Dlatego tylko niektóre dzieci z takiej możliwości skorzystają).

Wprowadzenie metodyczne:    

(Nauczyciel składa na pół kartkę papieru, a na jej grzbiecie wycina jakiś kształt. Następnie rozkłada kartkę i, wskazując w niej...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy