Dołącz do czytelników
Brak wyników

Arteterapia w edukacji wczesnoszkolnej

6 grudnia 2019

NR 51 (Grudzień 2019)

Alfabet arteterapii
ŹLE BEZ SZTUKI, czyli piękno na co dzień

0 33

Ź ŹLE BEZ SZTUKI, czyli piękno na co dzień

– Proszę pani, źle jest bez sztuki – usłyszałam kiedyś takie stwierdzenie z ust ośmioletniej dziewczynki, uczęszczającej do mnie na zajęcia plastyczne.
– A czemu tak uważasz? – spytałam, na co ona dała niezwykle wyczerpującą odpowiedź, odnosząc ją również do siebie:
– Uważam, że sztuka jest potrzebna i może dawać dużo radości. Mogę narysować jakiś obrazek, na przykład kwiaty w wazonie i podarować go mamie jako laurkę. Mogę także swoje prace plastyczne powiesić w jakimś pomieszczeniu, ot choćby we własnym pokoju. Mogę ozdobić kubek, malując na nim różne wzorki. Mogę też namalować jakieś motywy na swojej koszulce, na przykład literki i cyferki. Mogę zilustrować napisaną przez siebie bajkę, bo ja w przyszłości chciałabym być ilustratorem książek dla dzieci.
– Bardzo dobrze to wyjaśniłaś. Tak, masz rację, rzeczywiście, sztuka jest potrzebna – potwierdziłam, dodając – wystarczy się tylko rozejrzeć, by zobaczyć, że towarzyszy nam ona niemal wszędzie. Nie trzeba daleko szukać. Ot, choćby krzesła i ławki w waszej szkole. Są pięknie zaprojektowane. Ponadto są funkcjonalne, 
czyli wygodnie się na nich siedzi. Podobnie jest z waszymi szkolnymi szafkami. Ktoś, kto je zaprojektował, zadbał również o ich właściwą kolorystykę. Ławki są w kolorze bardzo jasnego ugru, tak by nie rozpraszały uwagi. A krzesła w delikatnym odcieniu zieleni. Natomiast szafki mają łączoną kolorystykę: jasny ugier przeplata się z jasną zielenią, tworząc kratkę.
Tego typu rozmowy o roli sztuki na co dzień pojawiać się powinny na zajęciach plastycznych dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Budowanie takiej świadomości jest niezwykle ważne. I najlepiej wychodzi to w praktyczny sposób, poprzez konkretną realizację plastyczną. Dobrze jest wtedy realizować takie ćwiczenia plastyczne, w których są tzw. tematy łączone, tzn. uwzględniające walory użytkowe oraz utrwalające wiedzę, np. o figurach geometrycznych lub o literach i cyfrach. 
Oto kilka przykładów takich tematów:

  • zakładka do książki (może być np. w kształcie wydłużonej litery lub cyfry, bądź ozdobiona cyframi lub literami) – materiał: papier o gramaturze od 160–190 g/m2,
  • podkładka pod kubek (może być w kształcie figury geometrycznej, np. koła) materiał: – papier o gramaturze od 160–190 g/m2,
  • ilustracja wybranej bajki,
  • rysunek ciekawej budowli (może być np. zbudowana z figur geometrycznych, cyfr, liter itp.).

*

Przykład ćwiczenia plastycznego z tematem łączonym, w którym inspiracją są litery alfabetu BUDOWLE Z LITER DRUKOWANYCH.
Dowolnie przedstawione drukowane litery alfabetu są pretekstem do tego, by narysować ciekawą budowlę.
Cel zabawy:

  • Trening umysłu, kreatywność, utrwalanie wiedzy o literach, ćwiczenie sprawności manualnej oraz zapoznanie się z terminem architektura.

Potrzebne materiały:

  • Biała kartka papieru formatu np. A4, ołówek bądź kredki ołówkowe.

Przebieg zabawy plastycznej:

  • To ćwiczenie plastyczne przypomina układankę z klocków. Rysując różne drukowane litery, należy ułożyć z nich pewną budowlę. Przy projektowaniu jej należy pamiętać, by litery były czytelne i nie dotykały do siebie. Ponadto mogą mieć one dowolną wielkość, mogą też powtarzać się i być odwrócone.
  • Budowanie domu zaczynamy od jego dolnej części, tzw. fundamentu. Może nim być np. litera H.

  • W środku tej litery możemy umieścić np. dwie mniejsze litery U.

  • I zamknąć tę formę np. dwiema literami D.

  • Teraz pora na wyższą kondygnację. Może być nią np. duża litera M.

  • W kolejnej kondygnacji można umieścić np. literę H, a w niej np. dwie mniejsze litery M.
  • Lub literę H, a w niej dwie mniejsze litery V. I tak coraz wyżej.
  • A oto gotowa budowla z liter drukowanych w dwóch wariantach:

  • I cztery przykłady innych budowli, powstałych z liter drukowanych.

Co jest istotne w tych budowlach? To, że litery są narysowane przejrzyście. Można je z łatwością odczytać. Ponadto dzięki ich pomysłowemu ułożeniu da się dobudowywać kolejne segmenty tej budowli, urozmaicając jej architekturę pod względem plastycznym.

 

*

  • To samo ćwiczenie plastyczne warto również wykonać zespołowo, tworząc na dużym...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów.

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy