K
KLIMAT ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH Z DZIAŁANIAMI PLASTYCZNYMI
Powinien być twórczy i pozbawiony rywalizacji. Tylko w otwartej i przyjaznej atmosferze pracuje się dobrze.
Sposób zwracania się nauczyciela do dzieci jest bardzo ważny. Już na pierwszych zajęciach powinien on przedstawić się dzieciom z imienia i nazwiska, jak również zadbać o to, by krótko wyjaśnić im kluczowe kwestie dotyczące organizacji zajęć.
Powinno się w nich znaleźć: omówienie tematu, czyli tzw. część metodyczna, potem jego realizacja przez dzieci, i wreszcie jego krótkie podsumowanie łącznie ze wszystkimi spostrzeżeniami. W tę ostatnią część zajęć warto włączyć również wszystkie dzieci. Zazwyczaj tak jest, że ta ostatnia część zajęć jest pomijana, ponieważ brakuje na nią czasu. Wobec tego, warto do niej nawiązać przy okazji kolejnych zajęć. Może to wyglądać np. w ten sposób:
POLECAMY
– Kto z was pamięta, jaki był temat ostatnich zajęć?
Niektóre dzieci zgłaszają się, podnosząc ręce, natomiast inne przekrzykują się. Nauczyciel zwraca się po imieniu (nie po nazwisku) do dziewczynki, która pierwsza się zgłosiła, podnosząc rękę do góry:
– Proszę Basiu powiedz.
– Faktura – odpowiada dziewczynka.
Nauczyciel poprawia wypowiedź:
– Rzeczywiście poznaliśmy technikę faktury, natomiast tematem poprzednich zajęć plastycznych było „Drzewo”.
– A to nie wszystko jedno? – pyta zdziwiona Basia.
Nauczyciel wyjaśnia:
– Otóż, nie. Temat, to jest to, o czym rysujemy, malujemy. Natomiast technika, to jest to, w czym my...