Alfabet arteterapii

Arteterapia w edukacji wczesnoszkolnej

U

UCIECZKA OD TEMATU

W zasadzie dziecko powinno zrealizować temat plastyczny podany przez nauczyciela. Jednak może się zdarzyć, że tworząc tak się zapędzi, że ucieknie od zadanego tematu. Czyżby ćwiczenie plastyczne było dla niego za trudne? Skąd. Trzeba potraktować to jako przejaw indywidualności. Na przykład tematem jest łąka, a indywidualista namalował fruwającego bociana z żabą w dziobie. Echa łąki gdzieś przewijają się w tej pracy plastycznej, bo przecież bocian na pewno spacerował po łące, a upolowawszy żabę, pofrunął do swojego gniazda. Chociaż nauczyciel na pewno spodziewa się ujrzeć w takiej pracy np. trawę i kwiaty, to jednak powinien mieć świadomość, że podany temat może różnie zainspirować dzieci. I o to tu przede wszystkim chodzi. Nie należy negować takiej wizji plastycznej, ponieważ podejście do tematu jest właściwe. Niedobrze by się stało, gdyby wszystkie dzieci w klasie pod presją nauczyciela przedstawiły łąkę tak samo.

Albo inny przykład: Tematem plastycznym jest wspomniana łąka, którą indywidualista przedstawił jako szaro-brudne plamy, które przedstawiają wypalone trawy. Nie ma kwiatów, nie ma roślin, nie ma ptaków. Jest ponury, szary pejzaż. Ktoś może powiedzieć, że dziecko uciekło...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Dołącz do 10000 + czytelników, którzy nieustannie pogłębiają swoją wiedzę z zakresu skutecznego nauczania i motywowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej.

Otrzymuj gotowe narzędzia oraz podpowiedzi, jak przeprowadzić ciekawe zajęcia, pracować z uczniem ze SPE oraz jak podnosić ich aktywność.

1000 artykułów online
50 lat na rynku
Dostęp online i offline
107 numerów archiwalnych
160 scenariuszy zajęć
40 autorów – specjalistów
Życie Szkoły • Prenumerata już od 399 zł/rok

Przypisy