Alfabet arteterapii

Arteterapia w edukacji wczesnoszkolnej

N

NIEPEWNOŚĆ,
czyli o pytaniach w stylu:
„Czy dobrze mi idzie?”

Tego typu pytanie często pada z ust dzieci na zajęciach plastycznych. Oczekują one od nauczyciela potwierdzenia: „Tak, bardzo dobrze”. Czy są to dzieci z zaniżoną samooceną? Być może. Jednak to pytanie zadaje większość dzieci, dlatego uważam je za naturalne, również wtedy, gdy nauczyciel przyjął taką metodę, by w razie niejasności dzieci prosiły go o konsultacje, by mógł je na bieżąco wyjaśnić.

Dlatego dzieci bazując na tym, pytają, pytają i pytają, co samo w sobie nie jest złe. Jednak może się okazać, że nadużywają one tych pytań, oczekując tym samym od nauczyciela, że będzie ich cały czas prowadził. A przecież to nie o to chodzi. Warto wtedy zająć w tej sprawie konkretne stanowisko, mianowicie zmobilizować dziecko do tego, by swoją pracę plastyczną realizowało dalej samodzielnie. Można wtedy powiedzieć: „Wiesz, idziesz w dobrym kierunku. Ja cały czas widzę, jak pracujesz. Dobrze, że pytasz czy dobrze ci idzie. Zapewniam cię, że od początku idzie ci świetnie. Powiem więcej: moja ingerencja jest tu zbyteczna. Ja mam swoją wizję, a ty masz swoją. A więc śmiało, twórz dalej. I trochę więcej wiary w siebie”.

Taka postawa nauczyciela wcale nie oznacza, że obojętna jest mu realizacja plastyczna dziecka, bowiem trzyma on zawsze rękę na pulsie, nie pozostawiając dziecka samemu sobie. Pomoc metodyczna jest tu absolutnie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy