Dołącz do czytelników
Brak wyników

Polecamy

21 kwietnia 2020

Wyjść poza schemat. Lekcje języka angielskiego dla najmłodszych.

148

Teach English and...

Zaangażowany nauczyciel to dobry nauczyciel. Takiego uczniowie uwielbiają. I dla takiego będą się starać i pracować podczas lekcji w miarę swoich możliwości. Dobry nauczyciel dba też o miłą atmosferę na zajęciach i buduje jak najlepsze relacje z uczniami, bo wie, że tylko w pozytywnej atmosferze nauka przynosi efekty. Liczą się: uwaga poświęcona uczniom, uśmiech i dobra zabawa. Jak się zaangażować i jak czerpać radość z prowadzonych przez siebie zajęć językowych? Oto kilka wskazówek.

POLECAMY

…talk and listen

Naturalną cechą dzieci jest ciekawość świata. Zadawanie pytań i poszukiwanie odpowiedzi na nie to codzienność naszych uczniów. Daje to pole do rozwijania zdolności komunikacyjnych na zajęciach językowych. Pokazujemy, że język obcy jest nie tyle celem samym w sobie, ale środkiem do zdobywania informacji. Znajdź w toku lekcji czas na to, by do uczniów mówić, ale nie zapomnij o znalezieniu czasu na wysłuchanie tego, co oni mają do powiedzenia. Zachęcaj ich do zadawania pytań w języku obcym i udzielaj im odpowiedzi. Dawaj dobry przykład i mów o sobie: o tym, co lubisz jeść, o ulubionym sporcie czy swoim zwierzęciu domowym – zgodnie z realizowanym tematem. Uczniowie będą Cię słuchać z zapartym tchem i zrobią wszystko, by Cię zrozumieć. Wszak zdradzasz im „swoje sekrety”. Co więcej, swoją postawą dasz im dobry przykład i ośmielisz do mówienia nawet najcichszych uczniów.

…play

Pomimo zmieniającego się świata potrzeba zabawy u dzieci pozostaje stała. I choć przeniosła się trochę bardziej do przestrzeni wirtualnej, nadal jest ważna w ich życiu. Trudno o niej zapomnieć, przygotowując zajęcia dla dzieci. Gry i zabawy mogą mieć różnorodny charakter: od zajęć ruchowych, wymagających przestrzeni, przez grupowe, które można realizować w szkolnych ławkach, aż do popularnych gier planszowych, zaadaptowanych do potrzeb zajęć językowych. Warto zadbać o to, by zabawy miały proste reguły, gdyż szkoda czasu na karkołomne ich tłumaczenie. Pamiętaj, aby maksymalnie stymulować uczniów do wykorzystywania języka obcego. Podczas zabaw ruchowych zachęcaj ich do kibicowania w języku obcym, a pozwalając grać im w gry planszowe w parach bądź małych grupach, chodź po sali i chwal każdą próbę komunikacji z wykorzystaniem poznanego słownictwa i znanych struktur.

I nie zapomnij bawić się razem z dziećmi. Zaangażuj się. Pokaż, że można czasem przegrać i − doceniając wysiłek uczniów − motywuj ich do dalszej pracy. Dbaj też o uczciwość i przestrzeganie reguł – pamiętaj, że nie tylko uczysz, ale także wychowujesz.

…tell a story

Bajki, opowieści i ciekawe historie to coś, co przykuwa uwagę dzieci. Opowiadane lub czytane w przyjemny dla ucha sposób sprawiają, że mamy w naszych uczniach wspaniałych odbiorców. Dzieci zainteresowane przedstawionym światem utożsamiają się z bohaterami i razem z nimi przeżywają przygody. Dlatego tak ważne jest wykorzystywanie historyjek w nauce języka obcego. Jeśli masz możliwość, przed wysłuchaniem historyjki usiądź z dziećmi na dywanie. Jeśli nie, pozwól im usiąść wygodnie i zachęć do uważnego słuchania. Pozwól uczniom śledzić ilustracje w podręczniku, by pomóc uzmysłowić im treść opowiadania. Historyjki dają też niesamowitą możliwość do uczenia się całych sekwencji, które można wykorzystać w zadaniach komunikacyjnych, dlatego zawsze warto odgrywać wybrane sceny, zachęcając uczniów do powtarzania dialogów.

 

…move your body

Zanim zachęcisz dzieci do wyjścia z ławek i zaangażowania się w naukę języka obcego całym ciałem (TPR) − zrób to pierwszy. Stań przed uczniami i pokaż, jak to się robi. Jako pierwszy zilustruj nowe słownictwo ruchem, jako pierwszy wykonaj ćwiczenie fizyczne, jako pierwszy zatańcz do nowej piosenki. Nic nie zachęca dzieci bardziej niż przykład idący od nauczyciela. Co więcej, w taki sposób wyznaczasz też uczniom granice – pokazujesz, na ile można poruszać się po klasie, a które zachowania są już niewłaściwe. To pozwala wprowadzić dyscyplinę
i „uporządkować twórczy chaos”.

…use all of the senses

Nic nie cieszy bardziej niż zaangażowani w naukę uczniowie. Nic nie wspiera nauki bardziej niż zaangażowanie wszystkich zmysłów. Jest to powód, dla którego powinniśmy zdecydowanie odejść od podawania wiedzy „na tacy”, a skupić się na zachęcaniu dzieci do zdobywan...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy