Dołącz do czytelników
Brak wyników

Polecamy

21 kwietnia 2020

Wyjść poza schemat. Lekcje języka angielskiego dla najmłodszych.

94

Teach English and...

Zaangażowany nauczyciel to dobry nauczyciel. Takiego uczniowie uwielbiają. I dla takiego będą się starać i pracować podczas lekcji w miarę swoich możliwości. Dobry nauczyciel dba też o miłą atmosferę na zajęciach i buduje jak najlepsze relacje z uczniami, bo wie, że tylko w pozytywnej atmosferze nauka przynosi efekty. Liczą się: uwaga poświęcona uczniom, uśmiech i dobra zabawa. Jak się zaangażować i jak czerpać radość z prowadzonych przez siebie zajęć językowych? Oto kilka wskazówek.

…talk and listen

Naturalną cechą dzieci jest ciekawość świata. Zadawanie pytań i poszukiwanie odpowiedzi na nie to codzienność naszych uczniów. Daje to pole do rozwijania zdolności komunikacyjnych na zajęciach językowych. Pokazujemy, że język obcy jest nie tyle celem samym w sobie, ale środkiem do zdobywania informacji. Znajdź w toku lekcji czas na to, by do uczniów mówić, ale nie zapomnij o znalezieniu czasu na wysłuchanie tego, co oni mają do powiedzenia. Zachęcaj ich do zadawania pytań w języku obcym i udzielaj im odpowiedzi. Dawaj dobry przykład i mów o sobie: o tym, co lubisz jeść, o ulubionym sporcie czy swoim zwierzęciu domowym – zgodnie z realizowanym tematem. Uczniowie będą Cię słuchać z zapartym tchem i zrobią wszystko, by Cię zrozumieć. Wszak zdradzasz im „swoje sekrety”. Co więcej, swoją postawą dasz im dobry przykład i ośmielisz do mówienia nawet najcichszych uczniów.

…play

Pomimo zmieniającego się świata potrzeba zabawy u dzieci pozostaje stała. I choć przeniosła się trochę bardziej do przestrzeni wirtualnej, nadal jest ważna w ich życiu. Trudno o niej zapomnieć, przygotowując zajęcia dla dzieci. Gry i zabawy mogą mieć różnorodny charakter: od zajęć ruchowych, wymagających przestrzeni, przez grupowe, które można realizować w szkolnych ławkach, aż do popularnych gier planszowych, zaadaptowanych do potrzeb zajęć językowych. Warto zadbać o to, by zabawy miały proste reguły, gdyż szkoda czasu na karkołomne ich tłumaczenie. Pamiętaj, aby maksymalnie stymulować uczniów do wykorzystywania języka obcego. Podczas zabaw ruchowych zachęcaj ich do kibicowania w języku obcym, a pozwalając grać im w gry planszowe w parach bądź małych grupach, chodź po sali i chwal każdą próbę komunikacji z wykorzystaniem poznanego słownictwa i znanych struktur.

I nie zapomnij bawić się razem z dziećmi. Zaangażuj się. Pokaż, że można czasem przegrać i − doceniając wysiłek uczniów − motywuj ich do dalszej pracy. Dbaj też o uczciwość i przestrzeganie reguł – pamiętaj, że nie tylko uczysz, ale także wychowujesz.

…tell a story

Bajki, opowieści i ciekawe historie to coś, co przykuwa uwagę dzieci. Opowiadane lub czytane w przyjemny dla ucha sposób sprawiają, że mamy w naszych uczniach wspaniałych odbiorców. Dzieci zainteresowane przedstawionym światem utożsamiają się z bohaterami i razem z nimi przeżywają przygody. Dlatego tak ważne jest wykorzystywanie historyjek w nauce języka obcego. Jeśli masz możliwość, przed wysłuchaniem historyjki usiądź z dziećmi na dywanie. Jeśli nie, pozwól im usiąść wygodnie i zachęć do uważnego słuchania. Pozwól uczniom śledzić ilustracje w podręczniku, by pomóc uzmysłowić im treść opowiadania. Historyjki dają też niesamowitą możliwość do uczenia się całych sekwencji, które można wykorzystać w zadaniach komunikacyjnych, dlatego zawsze warto odgrywać wybrane sceny, zachęcając uczniów do powtarzania dialogów.

 

…move your body

Zanim zachęcisz dzieci do wyjścia z ławek i zaangażowania się w naukę języka obcego całym ciałem (TPR) − zrób to pierwszy. Stań przed uczniami i pokaż, jak to się robi. Jako pierwszy zilustruj nowe słownictwo ruchem, jako...

Pozostałe 70% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!
Sprawdź

Przypisy