Szkolne zuchy – scenariusz zajęć

Innowacyjne zajęcia
Temat Jak to jest zuchem być?
Grupy wiekowe Klasy I–III szkoły podstawowej
Cel ogólny zajęcia Wsparcie całościowego rozwoju uczniów podczas zajęć rozwijających umiejętności zuchowe prowadzone metodyką harcerską
Cele operacyjne Doświadczenia w obszarach rozwojowych:
a) poznawczy, uczeń:
  • aktywnie uczestniczy w kreatywnym wymyślaniu nazwy dla swojej klasy,
  • współtworzy, zapamiętuje, praktykuje i rozwija zwyczaje i obrzędy w klasie,
  • kreatywnie i samodzielnie tworzy ruchy taneczne,
  • uważnie słucha,
  • zapamiętuje i odtwarza treść pląsów oraz sposób ich wykonania,
  • poprawnie analizuje i wykonuje polecenia nauczyciela,
  • porównuje, wskazuje cechy wspólne i różnice,
  • ćwiczy koncentrację uwagi i pamięć,
  • aktywnie słucha i współuczestniczy w prowadzonej przez nauczyciela gawędzie,
  • utrwala umiejętności szeregowania, układania w odpowiedniej kolejności,
  • samodzielnie szuka nowych informacji na różnorodne tematy podczas zwiadu zuchowego,
  • rozwijają umiejętności muzyczne, poczucie rytmu itp.;
b) społeczny, uczeń:
  • współtworzy wewnętrzne grupowe nazwy i obyczaje na drodze kompromisu i wspólnych ustaleń z uczniami,
  • uczy się podstaw samorządności,
  • uczy się demokratycznego podejmowania decyzji w grupie,
  • współpracuje w grupie w trakcie zadań grupowych i zespołowych,
  • wspiera rówieśników we wspólnych zadaniach,
  • ćwiczy i bawi się, dbając o przestrzeganie zasad fairplay,
  • podejmuje wyzwania, nie traktując ich jak rywalizacji czy powodu do prześcigania innych uczestników, a dla ulepszania własnych możliwości;
c) fizyczny, uczeń:
  • orientuje się w obszarze własnego ciała podczas zabaw ruchowych i tanecznych,
  • naśladuje ruchy i ćwiczenia z zakresu motoryki dużej i małej,
  • ćwiczy mięśnie posturalne, wzmacnia mięśnie przykręgosłupowe,
  • rozwija umiejętność utrzymywania równowagi,
  • orientuje się w przestrzeni,
  • rozwija koordynację słuchowo-ruchową,
  • wykonuje zadania i ćwiczenia wspierające rozwój integracji sensorycznej,
  • uczy się rozwijać umiejętność orientacji w swoim ciele podczas przekazywania iskierki;
d) emocjonalny, uczeń:
  • wyraża entuzjazm podczas aktywności wymagających współtworzenia z pozostałymi dziećmi wewnętrznej obrzędowości grupowej,
  • okazuje troskę wobec samego siebie...

Pozostałe 90% treści dostępne jest tylko dla Prenumeratorów

Co zyskasz, kupując prenumeratę?
  • 10 wydań magazynu "Życie Szkoły"
  • Dostęp do wszystkich archiwalnych artykułów w wersji online
  • Możliwość pobrania materiałów dodatkowych
  • ...i wiele więcej!

Przypisy